Stick-upp

Uppsala stickerjam.
Nu hade det varit perfekt om jag hade en nogrann källföteckning för jag tänkte hänvisa er till en bok (eller en artikel eller en hemsida eller vad det nu var. Det är det som är problemet. Jag kommer för mitt liv inte ihåg var jag läste det) men det handlade om nu när graffiti som urkonstform blivit fint nog för allmänheten (fast de formulerade sig bättre än vad jag gör). Det var en väldigt intressant text och det hade varit lyckat om jag som journalist (se banverket för referens) kunde hänvisa till den enligt korrekta, oskrivna, regler.

Hur som helst så är Graffiti (enligt Wikipedia, som alltid har rätt) ett sätt att genom texter och bilder (oftast olovligen) uttrycka sina känslor och åsikter. I dess urform stämmer det, men ordet graffiti som vi använder det beskriver spraykonstformen och inte all sorts (oftast olovlig) åsiktsexponering. Där kommer Graffitins systerkonstform in i bilden, gatukonsten.

39268-340

Gatukonst.
Det är ett väldigt omfattande ord och även om den traditionella spraykonstgraffitin visserligen räknas in till ordet så är det oftast inte det som menas när vi vanligtvis använder ordet gatukonst. Istället syftar vi på alla andra, alternativa former, av åsikts- och känsloredogörelse som pryder våra gator. Det finns egentligen ingen stor förteckning över vad som är och inte är gatukonst, men de vanligaste formerna är stenciler och (som dagens tema) klistermärken.

Eftersom att sprayburksgraffiti (jag kallar det bara graffiti från och med nu, ok?) mer ofta än sällan upplevs som väldigt offensiv och kontroversiell men också väldigt intern bland målarna så har vardags-svensson väldigt svårt att uppskatta målningarna men också att ta till sig av eventuella budskap som förmedlas genom dem (alla är inte vana vid att läsa wild-style, tyvärr). Istället döljs innebörden (och det fina) med den bakom en dimma av aggressioner och oförstånd och hela (eller kanske halva) poängen går förlorad.

39268-337

Förstånd.
För det säger ju sigsjälvt att ett enkelt klistermärke med en övertydlig bild har ett budskap som är lättare och enklare att greppa når betydligt fler än en traditionell graffitimålning. Att det sedan är lättare att smacka fast ett klistermärke gör det märkbart enklare för konstnären (eller förmedlaren, det beror väl lite på syftet) som finner många fördelar med de alternativa, enklare, formerna av gatukonst. För att t.ex ställa sig med en ryggsäck full med sprayburkar och färglägga en vägg är inte alltid en diskret syssla och det har en tendens att väcka rätt mycket uppmärksamhet och ordningsmakt så är det inte alltid det mest praktiska att utföra. Sen upplevs det ju inte som riktigt lika farligt med "olovlig affischering" som klistermärkande klassas om man jämför med graffiti som rubriceras som "Skadegörelse".

39268-333


Medaljens baksida (öppna ögonen).
Problemet som klistermärkeskonstformen dras med är att det inte är många som märker den, trots att den är överallt längst alla (åteminstone väldigt många) av våra gator. Jag kan varmt rekomendera att du börjar titta på vad det är på alla klisterlappar som sitter på våra stuprör och elskåp staden runt. Kanske ser du något som får dig att tänka till eller bara något som får dig på lite bättre humör. Jag kan inte låta bli att känna mig lite mindre ensam när jag går runt på mina gator som är flitigt dekorerade av någon som hällt ner en liten bit av sin själ eller sina tankar på en pappersbit med lim på baksidan. Bara för mig.

Bara för dig.

39268-335

Dagens fotografering.
Nu börjar det nästan kännas tjatigt när jag idisslar fakta om hur snälla alla är mot mig när jag är ute med kameran, men människor fortsätter att överraska mig med sin vänlighet. Det är som att de åsidosätter sigsjälva och deras egna prioriteringar enbart för att hjälpa till med (eller åteminstone inte förstöra) fotograferingen. Jag har (förutom att folk anstränger sig för att inte vara i vägen) fått stolar och pallar utlånade (ibland är jag lite för kort för min egen vilja) och även bärhjälp med dessa fram och tillbaka.

39268-344

lifter hjärta highlights.nu
Från och med nu kliar jag och highlights.nu ryggen på varandra (och jag slipper den fula reklamen som blogg.se tvingar in i det senast uppdaterade inlägget. Senast jag såg den var den om en bok om hur man handskas med ADHD, tack för den). Jag har följt highlights site en ganska lång tid nu, dels för att de har en enorm mängd ögongodis för graffitiälskare men också för att de har ett magnifikt nyhetsbrev med en imponerande sammanställning av gatukonst-nyheter men också ett praktist kalendarium med en sammanställning av allmänt roliga saker som försiggår runt om i landet.

Ett hett tips för alla er som håller på att tappa era byxor.
Tack för att du läste.

Kommentarer
Postat av: Eeva

Hej!

Vi träffades idag vid Fyrisån. Här är länken till min brors bilder, där finns det en hel del graffittibilder (kolla även in dagboken).

http://anttia.net

2008-05-10 @ 22:09:36
Postat av: Eeva

Och Street art in Helsinki i flickr i adressen http://www.flickr.com/groups/stoptohryille/

2008-05-10 @ 22:29:53
Postat av: Martin (Dreadlocks)

Härliga bilder, dem föll mig allihopa i smaken. Tillför mer sådant till det korrupta systemet, gör världen den tjänsten.

God tur, ta hand om dig och forsätt skapa!

2008-05-11 @ 23:15:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback