Klotterkonst

Med eller emot?
Debatten vare sig graffiti är klotter eller konst, skadegörelse eller kultur börjar kännas lite trött. Den har pågått livligt sedan typ.. 1998. Nu tio år senare så har den inte kommit någon vart alls. Det är fortfarande samma argument som idisslas om hur graffiti är fint om det är på rätt (lagligt) ställe, men klotter som "tags" är bara skadegörelse och så vidare.  Det faktum att ordet graffiti egentligen är en synonym för klotter är egentligen irrelevant då ordets innebörd har förändrats och blivit ett samlingsnamn för specifika former och en speciell konstkultur.

Jag personligen har alltid haft lite problem med ordet "konst" då det är för ospecificerat och för med sig för många nedärvda associationer till penselmålningar som gör att det dels är ett känsligt ord men även högst individuellt. Till exempel så kan till exempel grävmaskiner anses vara konstverk för den som är intresserad men samtidigt inte höja ett enda av mina två ögonbryn då jag inte bryr mig särskillt mycket om dem ur en estetisk synvinkel.

När det gäller klotterkulturen så är ju som jag tidigare nämnde "tags" den enskillt största anledningen till varför graffiti är en så brutalt nedkämpad kulturform (nu hittar jag på egna ord). För de är det största problemet till varför ambivalensen kring graffiti över huvud taget existerar och debatten om dess vara eller icke vara aldrig någonsin kommer att komma vidare från där den stannat. Jag har lite svårt att bestämma vilken fot jag skall stå på när det gäller tags. Egentligen är allt självklart då jag tycker om det som är fint men inte det som är fult, däremot så är det inte så diplomatiskt att uttrycka sig på det sättet.



Estetik.
Vid ett flertal tillfällen så finner jag migsjälv med att sitta och försvara graffiti och all övrig gatukonst (här bland annat) och det är ju en liten balansgång då det är lite svårt att försvara eller förklara det "fina" med att en osnuten snorunge tar en färgburk och drar den längs en husvägg då det helt enkelt inte är fint. Däremot så hamnar det som någonting som skall försvaras då det allt för ofta förknippas med den lite mer engegerade graffitin och till det hela hör just det att vem är jag att bestämma vad som är fint eller fult?

För hur hårt många önskar att det inte var så så finns det ett flertal personer som tycker att vandalisering i sig är konst oavsett om det utförs med eld, påkar eller pennor och för dem är det exakt vad det är (konst altså) så vem är då jag att gå emot migsjälv och kalla det ena konst och det andra klotter? Det har aldrig varigt och kommer aldrig att bli så enkelt så länge inte alla tycker lika och jag skulle nog hellre ta en kofot i ögat än leva i ett samhälle där alla tycker lika, även om de skulle tycka som mig.

En av de sak som jag alltid tyckt varigt lite märkligt med vad det är som får folk att vilja lägga den största delen av sin vakna tid på att sprida sina tags på så många ytor som möjligt är det att jag (och nu kanske jag är lite gammalmodig) ser tags som en underskrift och att skriva en tag är lite som att signera ett blankt papper för att visa att man inte kan ett skit och inte åstakommit någonting alls över huvud taget.

Å andra sidan är tags ingenting annat än typografi (bokstävers formgivning) och det är en av de mest intressanta och fascinerande delarna av grafisk formgivning så jag är väldigt mottaglig för det jag tycker är snygga bokstäver som tillsammans bildar ett ord som är tjusigt att se på oavsett vad det står för trots allt så är det ju ingenting annat än former som antingen tilltalar en eller får en att vilja stoppa till exempel kofötter (kofotar?) i ögonen beroende på om det är snyggt eller fult.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kofotar! Kofötter är väl klövar har jag lärt mig.

2008-10-25 @ 13:54:14
Postat av: H to the...

Sista bilden vill inte funka.

2008-10-25 @ 18:30:07
Postat av: emma

att du, min favorit bloggare,

tar kort på något som min favorit artist

gjort på väggen. det är fan fantastiskt.

2008-10-26 @ 11:32:43
Postat av: lifter

Emma: Är det så? Sweet!



Till höger finns en mailadress, på den kan du maila om du har hittat något som du vill att jag ska fota och lägga upp. Det tar ju trots allt en enorm tid att leta upp alltihopa.



Men du, "favoritbloggare", det låter faktist riktigt sweet, tack!

2008-10-26 @ 13:34:22
Postat av: xtnd fmly

Jag drömde (också) att du hade uppdaterat din blogg, men så var ju inte fallet.



Tre laserprickar...tror du att vi (och med vi menar jag du) blir klara idag?

2008-10-28 @ 08:41:42
URL: http://pushtheredbutton.blogg.se/
Postat av: Stina

Svårt val, graffiti kan vara snygg och jag tycker att bilden du tagit är snygg i sig, men jag tycker det är förbannat fult varje gång jag kommer ut och ser hur någon har skrivit sin tag på min lägenhet! Inte speciellt schysst. Det får mig att vilja spraya mitt namn i pannan på den som gjorde det. Däremot borde det finnas fler godkända klotterväggar som folk kan leka av sig på?

2008-11-04 @ 11:23:37
URL: http://artofecho.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback