Tråkig graffiti

Äntligen.
På de senaste åren så har Uppsalas graffitisituation varit minst sagt stillastående. Jag skulle säga bakåtsträvande om jag inte visste bättre, för att efter uppkomsten av 1&2 (mer om dem vid ett senare tillfälle) så har Uppsalas graffitimålare tagit en mer och mer slarvig inställning till sitt utövande. Det finns naturligtvis undantag, men en genomgående trend på den senare tiden har varit kvantitet och inte kvalitet. Sen att kvantiteten inte alls levt upp till hur förhållandevis slarvigt gjorda alla målningar har blivit de senaste två åren gör det hela ännu märkligare.

Det har varit som om de som målar haft brottom, för bråttom, med det de gör så det har mest blivit något mellanting mellan masterpiece och throwup (varsitt ord som betecknar hur pass välgjord en målning är. Ett masterpiece förklarar kanske sig själv och en throwup är något som "man" slängde upp som hastigast utan vidare eftertanke). De flesta målningarna har också saknat karaktär, om man kan säga så. Det har inte varit ett uttryck av en speciell stil med en speciell eftertanke bakom utan det har helt enkelt varit jättetjocka bokstäver utan vidare finess. Troligtvis beror det på att "vandalisering" har varit ledordet bland de flesta målarna. Naturligtvis klassas ju "all" graffiti som vandalisering men det brukar faktist inte vara den största anledningen till varför målare packar sina burkar och går ut och gör det de gör. Det brukar vara ett uttryck av politisk eller estetisk karaktär (den senare av de två är vanligast). Men på senaste tiden i de flesta fall (naturligtvis inte alla) så har det mesta skett för vandaliseringens skull. Archetypen för ungdomar med för få fritidsgårdar och för få förebilder. Och titta på mig, här sitter jag och gnäller som en gammal gubbe. Men inställningen varkar vara att det ska vara lite häftigt att bara kladda och hela subkulturens nedärvda erfarenheter har helt kastats ut genom fönstret... Men!



Nu är det 2009.
Året har precis börjat och det har blivit precis såpass varmt att gasen i sprayburkarna inte kyls till vätska av utomhustemperaturen och som från ingenstans kommer han eller hon. "Tråkig" Och bryter uppsalagraffitins självmordsmönster med förhållandevis jättedetaljerade målningar men framför allt en egen karaktär.

Nu är det ju så att, med handen på hjärtat, inte ens jag alltid "ser vad det står". Mycket av graffitins egenskaper är och har alltid varit att det är lite svårt att se vad det står vilket i sig är väldigt motsägelsefullt då konstformen härstammar från ett uttrycksbehov och viljan av att sprida ett budskap, vad det än må vara. Att man då väljer att maskera budskapet till den milda grad att nästan ingen kan läsa det är ju minst sagt motsägelsefullt. Det är ju naturligtvis så att ju mer insatt du blir desto bättre blir du på att tyda bokstäverna och kunna läsa vad det faktist står. Och modern graffiti (vad det gäller klassisk graffiti och om vi ignorrerar att ordet betyder "ett meddelande skrivet på något annat än ett papper" unjefär) har ju tyvär en total avsaknad av budskap i skrivna ord (jag säger tyvär för det vore ju kul att se vad som finns i huvudet på de som skriver och vad de egentligen vill förmedla med det de säger). Men sen är ju fenomenet (jasså, så nu är graffiti ett fenomen?) i sig ett uttryck för någonting bara av att det förekommer. Sen ligger väl tolkningen i betraktarens händer (eller ögon). En bild säger mer än tusen ord och en bild som föreställer ett ord ännu mer, antar jag.



Men som sagt.
Jag tror att det står "tråkig". Eller så står det något helt annat, det är egentligen irrelevant. För oavsett vad det står så är det lika varmt välkommen som vårsolen och även om det står tråkig så är det allt annat än just det. Det enda som är lite tråkigt är ju att den målningen som är här ovanför är målad över en utav Semis bubbelbokstavsmålningar som jag gillade rätt mycket då bubbelbokstavsmålningar dels är sällsynta (speciellt semis då han inte målar bubbelbokstavsmålningar sådär jätteofta, vad jag sett iaf), dels är inget annat än humörshöjare men framför allt tycker jag väl att det kanske är lite synd att måla över något istället för att måla någonstans där det inte är något annat målat. Men nu är det ju såhär att jag inte har så mycket att säga till om var och hur graffitin i Uppsala skall målas utan jag får helt enkelt gilla läget.

Vilket jag gör. Inte helt förvånande. Men det var så fruktansvärt länge sedan det kom upp någonting riktigt superfräscht. Åteminstone inte i de centralare delarna (där man faktist vistas oftast). Det är så skönt att få se något som är någonting annat än två siffror med ett tveksamt och-tecken mellan som är dragna längst en hel fasad bara för sakens skull. Utan att få se någon som lagt ner tanke och tid och fått fram något som faktist står ut. Sen om det är en helt ny lirare fresh out ur ugnen eller någon gammal som bytt stil eller namn, det vet jag faktist inte. Det spelar inte så stor roll heller.



Oavsett vad.
För vem, när och varför är helt irrelevant (när jag ändå inte vet något) då det är här nu och det kommer som det bästa vårtecknet på flera år (som jag tjatat tillräckligt om vid det här laget). Jag kan inte låta bli att hoppas att någon eller några av de som faktist sprider subkulturen vidare (jag låter som en gammal mossig kommunalkulturminister när jag pratar om det på det här sättet, men vafan, förlåt mig).

För om det blir så att jag kan gå runt på de vanliga ställena men hitta ovanliga målningar, målningar som inte varit där tidigare så blir ju hela tillvaron festligare. Kanske blir 2009 uppsalas graffitisituationens renässans eller så är det bara jag som jagar upp mig för att snön börjar smälta och det kom färg på ett par hus innan det kom färg på träden. Oavsett vad så är det en bra början på året som äntligen vaknat.

2k09.

Kommentarer
Postat av: japp

Jag håller med dig helt och tycker du verkar he en vettig och bra syn på graffiti. Kvantitet framför kvalite är ju helt ofatbart hur någon kan önska sig, i mitt huvud iaf. Mer riktig och snygg graffiti åt folket, mindre småbarns kladd och vanadlism-jag-är-jätte-cool-boomb-the-system tjafffs!

2009-05-06 @ 14:08:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback