Berlinmurar

Det här är ingen resedagbok.
Inför min långa (och nu snackar vi långa) semester som i skrivande stund lider i plågor mot sitt våldsamma slut visste jag inte riktigt vad jag skulle göra med tiden. Det enda jag visste vara att jag ville åka bort, om än bara för en stund och göra en av de sakerna jag gör allra helst. Och jag vet inte riktigt om du har märkt det, men en av mina främsta favoritsysselsättningar är att fotografera graffiti.

Var visste jag inte riktigt, men alternativen är rätt många och rejält svåra att välja mellan men jag visste att jag ville till en stad i Europa. Och ska du på graffitisafari i valfri stad i Europa så kommer du nog inte få någon hjälp från din lokala resebyrå, men har du någonsin ens hållt i en graffiti-tidning så har du troligtvis inte undgått att märka att Berlin är en utav graffitieuropas huvudstäder. Så när det väl kom till kritan så var inte valet särskillt svårt. Så jag packade ner kameran, tandborsten och ett par randiga kalsonger, tog mitt favoritsällskap i handen och åkte dit utan att egentligen ha en aning om var jag skulle börja leta.

Leta? lol!
Om jag sa till dig att Berlin är helt täckt av graffiti skulle du inte tro mig.
Det skulle du göra rätt i för det är en lögn men det är nog den lögn som är närmast sanningen av alla lögner jag någonsin hört. Nästan. Innan jag åkte snokade jag runt litegrann på internet (som min mormor för övrigt tycker är ett otyg, ordagrant) på ett forum som är mer eller mindre inriktat på förbjuden sprayburkskonst om var jag skulle börja leta. Svaren jag fick var lika oprecisa som de var lovande; "sätt dig på valfri S-bahn" och "du kommer att få en överdos".
Väl på plats tog det inte många minuter förän det jag blivit lovad slog in (och det slog mig typ.. blodig) för tåget från flygplatsen (ja, jag flög. Jag är en ekobrottsling och jag hatar migsjälv för det. Förlåt) hann inte rulla många meter innan innan rälsvallen visade sig vara täckt av kilometervis av tjocka bokstäver i fler färger än regnbågen himself. Jag blev lite chockad över den rena kvantiteten och visste att det inte skulle bli enkelt att förmedla mångfalden (jävla fotolärare) till er och väl framme i stadens mitt gick jag in på Berlins lokala graffitibutik Overkill och fick svar på tal när jag frågade deras expidit var det bästa stället att hitta graffiti på fanns. Han tittade antingen förvirrat på mig (som om jag vore både blind och helt dum i huvudet) när han svarade kort, koncist och nedlåtande "Just walk around. This is Berlin, it's everywhere".


Rälsburen.
Ett av Berlins starkaste kort är deras kollektivtrafik, tågen närmare bestämt. De har förutom en rejält tilltagen tunnelbana (som kallas U-bahn) ett rälsnät som går ovanför marken (som kallas S-bahn) och med hjälp av dessa två (S-bahn och U-bahn) kan du ta dig till så vitt jag vet var som helst i hela staden snabbare än du hinner ta reda på vilken station du ska gå av på och utan att behöva promenera längre än vad du kan kasta sten (förutsatt att du kan kasta stenar jävligt långt).

Resan hade varit betydligt mycket jobbigare utan dessa två banor med tanke på att du ser de flesta målningarna från tågen och hittar resten av dem när du hoppat av på den närmsta stationen och börjat traska mot ditt mål. Och eftersom att ett sjudagarskort inom alla zoner kostar mindre än jag minns, att tågen går var femte minut och de inte har några spärrar eller betalstationer så fungerar tågen som de ultimata safarifordonen.



För som jag skrev är väggarna längs rälsen verkligen (och nu ljuger jag nästan inte alls) täckt av målningar. Det gäller både rälsvallen och husen längs banan. Det dök dessvärre upp som lite utav ett frustrationsmoment då målningarna syns bäst ifrån tågvagnen så det var många (majoriteten) av målningarna som jag inte kom åt från en bra vinkel när jag väl stigit av tåget då jag vägrar att ens försöka ta skitbilder från en tågvagn i full fart med repiga rutor. Som tur är så var mitt sällskap duktig på att påminna mig om att jag inte måste fotografera allt utan att jag kan passa på att njuta av att bara se det. Men hon var även snäll nog att följa med när jag klättrade ut på rälsen (tack hanna).



Stil.
I Berlin finns alla tänkbara stilar av Graffiti. Allt från den mest avancerade sci-fi vildstilen där bokstävernas karaktäristiska drag är inflädate så långt i sina egna former att läsbarheten försvunnit redan innan målaren börjat skissa till de absolut enklaste, rollade (ja, de gör ganska mycket av sin graffiti med rollers. Det är praktist för man kan stå på husets tak och måla väggen nedanför och därigenom göra kollosalt stora bitar text) tveklösa bokstäver.

Berlins graffiti känns även betydligt mer levande än den jag (och förmodligen du också) är van vid att se till vardags. Det hör troligtvis ihop med anledningen till den enorma omfattningen och mångfalden (har jag sagt att det var rätt mycket?). Berlin har nämligen en "anti-graffiti taskforce" i sin polisenhet som tydligen inte gör mycket annat än att sucka djupt över deras uppdrag då de interviewer jag läst och hört med berlinska graffitimålare syftar på att risken att åka fast är lika liten som straffet du får om du gör det (det vill säga en pinsamt liten summa böterpengar).




Det ovan nämndra, tillsammans med att målningarna sällan (troligtvis aldrig) saneras bort, gör att staden blir målarnas övningsområde och efter någon dag då vi åkt runt på S-bahn snabbt kunde märka enkilda målares hyffsat snabba utvecklingskurva från de enklaste bubbelbokstäverna till deras mer avancerade målningar. Förmodligen känner inte standard-berlinmålaren att han eller hon behöver skissa och planera sina målningar i samma utstreckning som t.ex här i Sverige då det är en betydligt större risk att åka fast här, med betydligt grövre konsekvenser och en märkbart kortare tid tills målningen saneras bort.

Trots att Berlins imponerande mängd av graffiti troligtvis beror på att de har en helt annan inställning till den än vad vi har i vårt långa land falukorv så beror den även på att de inte sanerar bort den (typ alls, som sagt) och det är enligt mig (naturligtvis) bara positivt men det finns mer konventionella fördelar med det, nämligen att eftersom att det är såpass "fritt fram" att måla längs rälsen (med mera) i innerstaden så är de vanliga bostadsområdena där folk inte rör sig i samma utstreckning, längs vanliga gångvägar, inte alls är målad på samma sätt som viadukter och motsvarande är målat här hemma.

Det märktes väl när vi gav oss ut i de lite mindre centrala områdena av staden där det, om det hade varit i Sverige, hade varit målat, hastigt och slarvigt men där de i Berlin troligtvis inte tycker att det stället är lika roligt att måla, då ingen kommer att se det (för vem fan är där ute och går). Jag tror att medelfalukorvskonsumenten likt mig lagt märke till den omnämnda mängden av Graffiti (och troligtvis suckat djupt och mumlat något om förlorad stad) men även kunnat se att det även har sina mäktiga fördelar. För utan graffitin så hade Berlin sett ut som en helt död stad mitt uppe i sitt eget förfall men som nu tack vare allt är täckt av glada färger som jag inte tror någon kan låta bli att bli att, om än undermedvetet, bli uppmuntrade av.



Över hela väggen och en bit upp på taket.
Jag vet inte hur länge berlin har varit på detta sättet, såpass graffiti-liberalt (någorlunda) som det ger intrycket av att vara, men många av målningarna ser ut som att de var målade over fifty years ago (vilket det troligtvis inte var, men det är kul med internhumor) men mängden har lett till att målarna har blivit tvugna att tänka aningens mer diagonalt än de (graffitimålare då) brukar behöva göra. För om allt du når med båda fötterna på jorden redan är täckt, var ska du måla då?

Ja, precis. Uppåt. För inte bara är "alla väggar" täckta av graffiti (och nu snackar vi täckta som i ovanpå varandra) de målar även på hustak, skorstenar, balkonger osv. För det är inte bara roller-bokstäverna som tack vare en rollers räckvidd når "omöjliga" ställen, det finns även traditionsenliga (mer eller mindre) graffitimålningar som sitter på samma, till synes omöjliga höjd. Något som troligtvis inte är helt lätt och heller inte helt ofarligt då det inte är sådär väldans sälsynt att målarna spänner fast sig med linor på taket och hivar sig ut över kanten och hänger längs husväggen när de målar. Farligt? Ja. Dumt? Lite kanske. Jävligt värt det när du får din målning 20m upp i luften? Troligtvis.



Även fast detta fenomen inte är ständigt återkommande så fanns det på fler ställen än jag trodde (då jag bara hade hört talas om det innan jag åkte. I samband med att de Berlinska graffitimålarna kallades "helt jävla galna") så är ett annat (förmodligen ganska uppskattat) hjälpmedel för målarna stadens få byggnadsställningar som står utställda. Ett praktist och troligtvis uppskattat hjälpmedel då det ser väldigt fräckt ut när byggnadsställningen moteras ner och väggen är, som över allt annars, täckt.

Trots medföljande nackdelar (som jag kommer till alldeles strax) så är det mäktigt att se väggvis av målningar som jag vid ett flertal tillfällen var tvungen att luta mig bakåt för att kunna se hela samtidigt som jag svor lite för migsjälv att det inte gick att backa tillräckligt långt (ut på rälsen) för att få med hela med min kamera och jag är glad att de gör det de gör i staden, för det är svårt att åka därifrån utan att ha fått intryck och avtryck av stadens färg.



Mångfäldsmedaljongens baksida.
Den enda nackdelen som finns med den rena mängden av graffiti i Berlin (har jag sagt att det är mycket graffiti i Berlin?) är att det blir en viss inflation utav den. Det är så många (och nu snackar vi många) målningar i staden att det inte tar lång tid innan "man" blir graffitiblind utav den. Den ger intrycket av det den är, helt oändlig. Eftersom att jag (och därmed vi, förlåt hanna) inte ville göra mycket annat än att se så mycket graffiti som det bara går i en av världens mest målade städer så spenderade vi rätt mycket (troligtvis typ hälften) av våran tid ombord valfri S-bahn-vagn susandes i.. hur många kilometer i timmen tågen nu går... så blev det lite utav en överdos. Var vi än åkte var det målat, på båda sidorna längs rälsen och jag kände mig dels långt ifrån tillräcklig att se allt och dels att jag önskar att jag kunde ha stannat kvar i några veckor till.

Målarna har även en egen baksida av medaljongen och den är att det för dem naturligtvis inte är riktigt lika roligt att måla på ställen (dvs typ alla ställen) där det redan är täckt av målningar då graffitimålningar har en tendens att, likt allt annat, tappa sin individualitet när de blir lite för många brevid varandra (för många är i dethär sammanhanget en helt teoretisk term då jag inte skulle kalla det "för mycket" men jag kan förstå deras frustration). Däremot så har baksidan en framsida då mängden av målningar tvingar målarna till att utvecklas kraftit för att skapa individualitet i sin egen anonymitet och det är det som leder till att Berlins graffiti har en mångfald i mångfalden och många av målningarna skiljer sig från mängden. Men det är ju lite så att ibland ser man inte träden för skogen. I vilket fall som helst så är det i dethär fallet en imponerande skog. Öhh..



En bild säger mer än tusen ord av oläsliga bokstäver.
Tro nu inte att det bara är svårlästa bokstäver som fyller staden, tvärt om så består en stor del av graffitin i Berlin utav figurer av olika slag som med sin enkelhet ger ett starkt intryck av att staden (som om du inte redan har märkt det) har en helt annan inställning till att måla sina väggar än vad vi har.

För många så är traditionella graffitibokstäver väldigt svårlästa och är man inte -insatt- i hur det går till så är det svårt att se vad det står och även fast många målningar enbart säger målarens självvalda smeknamn så kan det ju vara positivt att faktist se vilket smeknamn som står. Det gör graffiti till lite utav klubben för inbördes beundran då utomstående står i oförstånd och känner sig just utomstående. Vilket troligtvis bidrar till de vanligtvis negativa åsikterna som konstformen (även fast jag inte är till freds med att kalla det "konst" enkom för att det är fackindelande) för med sig.




För jag tror med handen på hjärtat att häromkringvarande figurer förmedlar ett annat budskap (mer om det strax) till betraktaren samtidigt som det lämnar tolkningen till synes mer fri men även lättare för den som ser målningarna. Nu säger jag inte att jag vill att alla graffitistilar tvångskonverteras till seriefigursliknande målningar men jag tror att den här sortens figurer (förutom att de är fantastiska att se) bidrar till en större förståelse för målade väggar och som därigenom väcker ett intresse och gör det lättare för betraktare (och motståndare) till graffiti att ändra sin uppfattning om den svårlästa texten som vi vanligtvis ser.

Jag tror även att de som hittar hit av andra anledningar än just hard-core graffiti kommer att tycka allra bäst om målningarna i dethär stycket då det de gör (tyvär kan jag nästan säga) är att de tilltalar en större publik av den enkla anledningen att den är enklare att förstå. Det är inget jag tänker klanka ner på varesig figurerna eller betraktarna för det är helt enkelt så saker och ting fungerar. Jag hoppas bara att de kan öka förståelsen och kanske till och med bidra till ett vidareintresse för några utav er. Om inte så hoppas jag åteminstone att ni tycker att det är fina bilder.



Budskap.
Har jag förresten sagt att gatukonsten i Berlin skiljer sig markant från den vi är vana vid? Om inte så kan jag ju passa på att idissla det en gång till.. För något som jag ofta tycker är tråkigt att gatukonsten glidit ifrån i modern tid är budskapet. Naturligtvis har varje målning, oavsett målning och oavsett konstform ett budskap, även fast budskapet kanske bara är "färg". Men i gatukonstens begynnelse (hör här) så var den brutalt mer budskapsinriktad än vad den är nu för tiden.

Nu för tiden har det genom årens lopp i de flesta fall blivit en fråga om att sprida sitt eget namn (vilket i sig är ett budskap och inte något jag för all del inte vill att ni ska sluta med) men det är och har alltid varit ett väldigt effektivt sätt att sprida ett budskap (reklambranchen lärde sig väldigt fort och skaffade reklampelare m.m. Det vi brukar kalla en pervers våldtäkt av det offentliga utrymmet)



Som du troligtvis har förstått från mina subliminala betoningar så är budskapsspridningen mer utbredd i Berlin (och nu säger jag heller inte att den inte är totalt avsaknad här hemma). Många gånger är det just denhär ovanstående sortens bilder som förekommer i sammanhanget då de har en effektiv effekt (kan man säga så? Jag tror inte det) att få alla som ser den att (mer eller mindre) stanna upp och tänka till.

Budskapen i gatukonsten är oftast mer eller mindre de samma. Det de försöker göra i de flesta fallen är att få dig att stanna upp och tänka till. Tänka till på att allt kanske inte står rätt till över allt, allt kanske inte är precis som det borde vara och framför allt så är allting inte som det behöver vara. Att det aldrig är för sent att ändra på någonting och de bidrar oftast inte med hela förklaringen på problemet, heller inte lösningen men det de gör i de flesta fall är att starta dig i en rikting med förhoppningen om att du kommer att tänka efter och komma fram till vad som behöver göras. Det svåra med att nå ut med budskap av denhär sorten (och alla andra sorter) är som alltid att mottagaren för budskapet oftast har avskärmat sig och helt och hållet stängt av sin budskapsmottagningsförmåga. Detta är oftast för att vi totalt bombarderas av budskap, hela tiden var vi än vänder oss. När jag pluggade grafisk kommunikation (typ reklam) så fick jag en siffra med hur många budskap vi tar emot till vardags genom reklam och text som täcker vår omgivning. Jag kommer inte ihåg det exakta antalet men det är tusentals (altså tusentals) budskap, dagligen. Så det är inte så konstigt att det slår tilt och människor helt enkelt stänger av, inte vill höra något mer och inte vill läsa något mer som gör att allt bara smälter ihop till en oklar massa av sludder och brus som en människa inte kan reda ut. Det som behövs är kanske en påminnelse om att inte glömma bort att tänka själv.



Komersiellt.
Det blir alltid lite konstigt när graffiti eller övrig gatukonst kommer till att kommersialiseras. Jag ska försöka bena ut vad jag vill ha sagt så gott jag kan (som jag alltid gör) för det är, i Berlins fall, lite både på gott och ont varvid i de flesta andra fall enbart brukar vara ont. Men samtidigt inte, nu när jag tänker på det men det beror ju lite på hur hårt och långt man vill dra det och på vilken spets vi väljer att ställa det på. I vilket fall som helst så bjuder konstformen alltid in till hyffsat spännande teoretiska diskussioner (stavningskungen!) som i de flesta fall inte leder någonstans. Men kul är det.

Hur som helst så används Graffiti och gatukonst i kommersiella syften på lite olika sätt i Berlin. Dels så är det väldigt många butiker (som i sig inte har någonting alls med graffiti att göra) som har valt att måla hela sin butik eller en av dess väggar i graffititext. Jag vet inte om det är för att de vet att deras väggar kommer att bli målade och de vill välja själv hur den ska graffitimålas eller (och mer troligt) att staden har en annan inställning till det och till och med "vanliga" människor tycker om det såpass mycket att de vill ha det själva och att det kanske till och med lockar kunder. Vad vet jag?

Men jag stötte även på vissa element (inte sådana metallklunsar som ger ifrån sig värme utan den teoretiska termen som betyder något i stil med "en beståndsdel i en helhet") som inte gjorde mycket annat än att kapitalisera på gatukonst.

Och här kommer vi till den delen i diskussionen (trots att det är en monolog) där jag inte riktigt vet vilken fot jag skall stå på. Mitt i vårat besök i Berlin så passade vi på att gå in på CircleCulture Gallery där de i skrivande stund har en utställning om den lokala stencilspraykonstnären xoooox (se bilden här till vänster, eller fler bilder i CCG-länken) och jag vet som jag sa inte riktigt vad jag tycker om det. För en av de absolut viktigaste beståndsdelarna som gör gatukonst så vacker (förutom att titta på) är att den är helt gratis, mitt ute i vårt vardagliga liv och gjord av människor (eller motsvarande) som inte kommer att tjäna någonting alls på det utan tvärt om får betala för det (relativt billig färgkostnad eller fruktansvärt dyra böter om de åker fast för det) och det är just den självlösheten innom konstformen som helt och hållet saknar motstycke om vi nu väljer att dela in det i ett konstfack (vilket vi ju så gärna gör). För konstnärer är i vanliga fall ett sniket släkte (nej, det är klart de inte är det jag överdriver ju förstår du väl) och det är väldigt sällan de gör något helt gratis, vilket jag kan till fullo förstå då jag gärna tänker att det jag gör är en sorts konstform och att jag ogärna gör det gratis (på beställning naturligtvis, det på denhär sidan tjänar gör jag helt gratis nu när jag tänker efter. Riktigt ädelt av mig, eh?).

Och även fast CircleCulture Gallerys utställning sakande inträdesavgift så var spraymålningarna de hade där inne till salu (för unjefär 6000 euro stycket) och det är här det börjar bli så väldans märkligt för så fort det kommer till att ta gatukonsten från sitt originalsammanhang och sedan försöka tjäna så mycket pengar som möjligt på det klingar så väldigt illa för jag kan inte låta bli att bli obekväm varje gång jag går på en gatukonstutställning för allt blir så extremt malplacerat inne i ett dött rum på en kal vägg enbart till för gammaldags betraktelse. Jag brukar, trots att jag inte målar graffiti i någon större utstreckning, känna mig lite som jag kan tänka mig att ett djur skulle känna sig om det gick in på naturhistoriska muséet och såg sina artfränder uppstoppade. När jag var på en graffitiutställning i Västerås så hade de gjort en "exakt replika av en typisk graffitimålares rum" och i det rummet låg tevespel jag lirat, kläder jag har på mig till vardags och på väggarna hängde saker som jag i skrivande stund har på mina egna väggar. Det kändes lite som att besöka min egen tid från framtiden och det enda som fanns kvar av den svunna tiden var det som stod utställt i en monter. Samma sak gäller gatukonsten, den går inte att rycka från sitt sammanhang och stoppa upp på ett musem. Men trots att den av historiska skäl hör hemma där så dör den likt ett djur när man tar den från sin naturliga miljö.

Ska jag säga?
Och mina motsägelser tar inte slut här då jag själv ju trots allt fotograferar gatukonsten och inte haft någonting alls emot att få betalt för att göra det då det trots att jag tycker att det är kul (något av det roligaste jag vet faktist) så tar det en kollosal mängd tid och fotoutrustningen som jag använder har varit allt annat än gratis så när jag för första gången i hela mitt liv sålde ett av mina foton för faktistka pengar så kändes det faktist helt okej, men jag kunde inte låta bli att känna mig lite konstig över det. Visserligen var fotot mer av omgivningen runt målningen än själva målningen i sig och utan mig så hade fotot aldrig blivit av, men fortfarande. Jag vet inte.

För inte bara är jag emot kapitaliseringen av gatukonst, rent teoretiskt (enligt den teorin här ovanför, det är ju inte som att jag vill att graffitikonstnärer ska svälta ihjäl och ) men jag går även emot migsjälv och näst intill överkonsumerar graffitimedia (tidningar och böcker) där inkomsten troligtvis går till i stort sett varenda människa förutom han eller hon som gjorde den berörda målningen.

Men samtidigt så går det ju att se det som att om ingen någonsin skulle betala för en tidning eller en bok så skulle det inte finnas några tidningar eller böcker, så det är väl lite utav en moralisk balansgång (egentligen inte, men nu när jag liks hård-drar det). Det känns bara så väldans konstigt att se en utställning, likt ett museum av någonting som faktist finns precis utanför dörren (och faktist så sitter den xoooox målningen som är med på bilden här ovanför på väggen som är precis mitt emot ingången till CircleCulture gallery) och det kändes bara så konstigt att höra utställingskillen prata om gatukonsten som han gjorde för när han utryckte sig "that's a very nice piece" i just den miljön vi stod så kändes det hela bara så fruktansvärt fel. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som känns så märkligt (men jag försökte åteminstone). Men det känns. Märkligt.

Den lilla råttan här precis ovanför är för övrigt troligtvis den enda utav den internationelt tok-kända stencilmålaren "Banksy"s målningar som sitter kvar från hans besök i Berlin. Han har blivit lite utav en symbol för hur fel det kan bli när det överkapitaliseras då sammlingsböcker med hans prylar sålt för miljoners miljoner och väggbitar som huggits loss med hans målningar på säljs för ännu mer. Det är knappast som att jag missunnar honom några pengar eller tycker att han är mindre fruktansvärt imponerande (som han faktist är, trots att han har kommersialiserats), det är bara det att jag tror att det är lite fel människor som tjänar pengar på det. Sådana som jag. Jävla fotografer.

Om

Om att banka huvudet i tegelväggen.
Dethär är ett inlägg som jag legat sömnlös över. Inte så mycket att jag har legat sömnlös över själva texten eller mina foton utan mest för att jag har haft lite svårt att sova på senaste tiden och medans jag inte har kunnat somna har jag legat och funderat över hur i hela världen jag någonsin kommer att kunna bena ut unjefär vad det är jag vill ha sagt med allt dethär och just nu vet jag faktist inte riktigt vad det kommer att bli av med det, det enda som jag vet om är att det kommer att bli väldigt mycket text med väldigt mycket foton som egentligen inte har någonting alls med texten att göra.. över huvud taget.

Alla foton i dethär inlägget är tagna i Västerås där de är brutalt skickliga med sprayburkar och har industriområden som tillåter nyttjandet (mer eller mindre). Hur som helst så hoppas jag att du orkar läsa, att du tänker efter litegrann om vad som står och att du tycker om bilderna.



Om varför jag inte äter lik.
Nu är det snart tre år sedan jag märkte att jag var vegetarian. Det var, för mig, aldrig ett beslut som jag diskuterade med mig själv eller spikade ett datum för nu får det tamigfan räcka utan det var något som kröp sig fram till en dag då jag inte längre kom ihåg när jag åt köttmat senast, det är väl den dagen som är så nära jag kommer från att besluta mig för beslutet låg mest i att jag inte längre enbart skulle undvika köttmat utan helt och hållet vägra den.
Mina anledningar är inte särskillt nobla utan jag tycker enbart att det är fruktansvärt äckligt att äta något som spänt sig, slappnat av och haft blod pumpandes igenom sig. Rent biologiskt obehagligt med andra ord. När jag slutade äta kött var det inget jag gjorde för djurens skull för i ärlighetens namn är jag inte så förtjust i djur, jag vill helst att de håller sitt avstånd. De är hyfsat osmarta, luktar utan undantag illa och kladdar oftast ner det mesta som är i närheten av dem. Men det skulle aldrig falla mig in att döda dem och jag skulle ännu mindre stoppa det döda i munnen, tugga det och svälja.



Om slakt.

Men bara för att djur är dryga, hårar, luktar illa och sölar ner rättfärdigar inte det en industrialisering av deras liv och brutala död. Jag har av lite olika anledningar (som egentligen bara är en enda anledning) vistats lite motvilligt i både stora och små slakterier de senaste åren och det är troligtvis en väldigt stor bidragande faktor till varför jag valt att inte stoppa det i munnen, tugga och svälja. För om du tänker efter på att det faktist är en hel industri som ligger bakom de lövtunna skinkskivorna som du lägger på din frukostsmörgås så borde du börja se lite annorlunda på den. Det är uppfödning, transporter, genmanipulering, avlivning, slakt, mer transporter, styckning och omoral som du stoppar i munnen.För det heter köttfabriker. Om man sluddrar ur sig ordet låter det inte så farligt, men om du tänker efter... Kött. Fabrik. En fabrik är en del av en industri. En industri som på löpande band tillverkar något. Men kött är ingenting som man skruvar ihop eller monterar. Det är något som måste födas, äta och växa.
Medans det gör det kommer det även att tänka och känna.
Jag önskar att jag kunde beskriva hur grisarna låter när de blir utslitna ur djurtransporten när de ska in till slakten. Det låter precis som att de vet vad som komma skall och att de inte vill något hellre än att bara stanna kvar i lastbilen och bara får leva en liten stund till. Och jag hatar grisar, det gör jag verkligen. Jag tycker sämre om dem än något annat djur i hela världen och jag har aldrig någonsin träffat en snäll gris. De bits, äter sina egna ungar och är rejält fula, men de förtjänar verkligen bättre än att födas upp enbart för att slaktas. De förtjänar bättre än att födas enbart för att dö.



Om mänsklighet.

Visserligen så kan vi ju se det som att allt enbart skapas för att förstöras (som Mufasa sade: När vi dör blir våra kroppar till gräs och antiloperna äter gräset osv) men det är här det krockar med industrialiseringen för Lejonkungen handlade inte om köttfärs och vi har fuskat oss till vår plats längst upp på näringskedjan. Det är en perversering av biologin där vi utnyttjar naturens svagheter mot den själv och vi utnyttjar den till den yttersta spetsen av ohållbarhet och eftersom att det är en industrialisering så försvinner allt naturligt med det för det faktum att vi behöver protein och har tänder som tillåter oss att tugga kött räcker inte som motivering till hur vi beter oss. Det är en förklaring, inte en ursäkt.
Ordet "mänsklig" i sammanhanget beskrivs av bl.a susning.nu (som inte är världens tyngsta källa, men i dethär fallet stämmer den hyfsat bra och jag har inte Svenska Akademiens Ordlista) att ha empati och förståelse för andras behov. Synonymer för ordet är human, ömsint, medlidsam och dödlig. Beskrivningen enligt ordets traditionella betydelse stämmer men inte enligt den sanna bemärkelsen. År 2006 slaktades 48 miljarder djur och det är så långt ifrån empatisk, förstående, ömsint och medlidande som det går att komma. Det är ingen förståelse för andras behov utan enbart en blind och hänsynslös prioritering av sina egna, till vilket pris som helst. Mänskligt är att konsumera naturresurser långt förbi bristningsgränsen och sedan tycka synd om sigsjälv när det börjar regna. Mänskliga rättigheter är att få som vi vill, men vad har vi för mänskliga skyldigheter? Orden ger de flesta en besk smak i munnen och jag brukar oftast få nedvärderande blickar när jag nämner det (skyldigheter? jag? bah!). Söker man på Google på "mänskliga rättigheter" får man unjefär en miljon tvåhundranittio tusen träffar. Söker man på "mänskliga skyldigheter" får man sexhundraåttiofem så det är minst sagt en ovanlig ordkombination, men kanske börjar det (aldeles för sent) att vänja sig vid tanken av lite skyldigheter för en gångs skull.



Om anfall.
Jag känner redan att jag tappat majoriteten av er och hur ni har avfärdat mig som en militant veganaktiviströding eller något motsvarande. Jag är ingen veganmessias. Alls. Jag försöker aldrig pracka på mina vänner mina egna matvanor (med undantag för tjockisarna som borde börja äta lite mer hälsosamt för sitt eget hjärtas skull, men även i de fallen handlar det aldrig om att de borde sluta äta kött trots att det skulle lösa många av deras fett-bekymmer). Men ämnet kommer alltid upp när jag skall äta tillsammans med någon och i 100% av fallen är det min bordskamrat som tar upp ämnet för att de är lite nyfikna på varför jag valt att vara en avvikelse på det sättet jag är. På det sättet jag äter.

Jag är, by default, inte intresserad av att prata om mat när jag äter och inte så mycket annars heller, men när det dyker upp så upplever jag att majoriteten (okej, alla) köttätare känner sig attackerade av mina matvanor. Jag vet inte om de räknar med att jag skall försöka övertala dem om att kliva över till den inte riktigt lika onda sidan, men troligtvis så är det deras eget samvete som gör att de känner sig skyldiga för att de inners inne vet att det är moraliskt oförsvarbart att idag, några år efter millenieskiftet, fortfarande äta kött. På samma sätt som jag inte berättar några nyheter för dig nu så vet även de att det är fel att döda på löpande band och att det, på ett oacceptabelt sätt påskyndar jordens undergång (nu snackar vi den stundande miljö-apokalypsen).

Det som händer när köttätaren känner sig attackerad är att den går in i en mental försvarsställning. För att försvara sina matvanor verbalt för mig och rättfärdiga dem moraliskt för sig själv. Det resulterar i en hostil debatt om köttkonsumtionen som leder till att köttätaren, trots att det är oförsvarbart, stänger sitt sinne och blint försvarar den (köttkonsumtionen) helt i onödan och det enda resultatet som blir är att köttätaren övertygat sigsjälv om att inte bli övertygad om att ändra sina matvanor. Helt i onödan.



Om försvar.
För av samma anledning som jag troligtvis redan tappat många av er här i texten (och strax kommer tappa er få som är kvar) är att så fort en människas levnadsvanor blir ifrågasatta går han eller hon in i en brutal försvarsställning, precis som den jag beskrev nyss. Där det inte spelar någon roll vad man säger till människan för att han eller hon inte vill få sina vanor rubbade. Det är det fenomenet där en människa hellre argumenterar för det den vet är fel hellre än att erkänna sigsjälv övertygad och/eller förändrad. För ska det, för en människa, ske en förändring så måste människan känna att förändingen kommer innifrån honom eller henne själv. Människan vill känna att den fattar sina egna beslut. Det är därför bland annat subliminal reklam är så fruktansvärt effektiv och det faktumet att en bra chef är en chef som får sina undersåtar att tro att de har något att säga till om. Prova att experimentera med det, medelålders vita män är exemplariska testpersoner, men nästan vem som helst fungerar för det. Inklusive migsjälv, men jag försöker att bli sämre på att vara mänsklig.

Men det är så fruktansvärt onödigt att det är så det ska gå till, att det obligatoriska försvaret är så långt ifrån bara en hälsosam ifrågasättning (för sådana finns det nästan inga av. Tro till exempel inte på allt du läser, inklusive dethär, utan att först ifrågasätta det. Det är den nya läroplanen, jag lovar). Hur som helst så är den obligatoriska försvarsställningen något jag är van vid (varvid jag aldrig, förutom nu då, propagerar för veganism eller något annat bra) men det är något som jag inte tänker ta hänsyn till eller hålla som en anledning till att inte säga saker. Mina saker. För mina saker är viktiga för mig.



Om renlevnad.
Samtidigt som jag desperat vill att mänskligheten ska tänka över sin egen nedåtspiral så är jag själv långt (långt) ifrån ett helgon i sammanhanget (vilket sammanhang som helst). Jag är inte vegan (som egentligen är det enda rätta), det är ägg i quorn och jag äter yoghurt. Jag röker och jag slår vad om att mina cigaretter inte är hälsosamma för mig eller de i min omgivning och att mina cigarettfimpar förorenar grundvattnet (då jag ibland slarvar med att lägga dem i batteri-insamlingen, där de hör hemma) och även fast regnskogsförgörande sojaplantor främst är till för bete till blivande köttfärs så köper jag sojaprodukter och det är, med skövlingen av regnskogen tillsammans med transportutsläppen långt ifrån ekologiskt försvarbart. Jag diskar under rinnande vatten och konsumerar elektricitet i överflöd.

Men trots att jag överförbrukar de saker jag gör och som en duktig människa bidrar till påskyndandet av jordens undergång kan jag inte låta bli att fascinerat fantisera om de brutala förändringarna vi måste göra för att på något sätt kunna komma i närheten av att berättiga mänsklighetens existens.



Om drivmedel.
Det är, som du kanske redan vet, inte bra för miljön att konsumera kött. Boskapen (kor, grisar mfl) själva, massuppfödda och välgödda, släpper ut en större mängd växthusgaser än vad transportsektorn (bil, båt, flyg) gör. Lägger du då till att majoriteten av alla köttprodukter fraktas jorden runt för uppfödning, slakt, styckning och packetering (som av ekonomiska skäl alla sker på olika ställen i världen beroende på vilket land som har billigast arbetskraft) så kan du inte, på något sätt med miljön (du vet, den vi lever i) i åtanke försvara köttindustrin. Så mycket protein behöver du inte.

Den andre stora koldioxidproducenten är ju, som du vet, de flesta av våra fordon som vi "puttrar fram i". Det som desvärre puttrar ut är ingenting mindre än en växthusgas. Växthusfenomenet har vi (vi fina människor) vetat om sedan 1824. Växthusfenomenet är det som gör att långvågig strålning stannar kvar i rätt mängd i atmosfären och värmer upp planetens yta till precis den temperatur (något varierande beroende på var på planeten du är förståss) vi har. Den temperatur som håller isen kall och luften varm, precis lagom. Växthuseffekten däremot är när de gaser vi släpper ut hindrar strålningen att lämna jordens atmosfär vilket bidrar till att det blir varmare. Blir det varmare smälter isen och havsnivån stiger och om några år kommer vi att vara nio miljarder människor på jorden. För att mata nio miljarder köttätare krävs plats för boskapsuppfödningens markutnyttjande. Plats som inte finns.

Drivmedelsutsläppen kommer ifrån vår överförbrukning av fossila bränslen, olja först och främst. Inte här slår det dig som en nyhet när jag berättar att... den är påväg att ta slut. Och det är på grund av... överkonsumtion. För tillfället finns det inget alternativ drivmedel och även fast det inte kommer att få någon enorm miljömässig effekt av att oljan tar slut (den är ändå något som existerar enbart för att den är lite knölig att bryta ned, som med allt annat visserligen) men det kommer att bli en ekonomisk undergång. Så vi är påväg mot två kriser av apokalyptiska proportioner, klimatkrisen och den ekonomiska krisen som kommer av oljebaserade drivmedels icke-existens. Och när de kriserna väl är här så kommer det att sluta väldigt illa och väldigt många fattiga länder kommer att lida väldigt länge utav det.



Om skuld.
Nu bet jag mig lite i min digitala underläpp när jag fick det att låta som att det på något sätt var synd om människor mitt uppe i mitt anti-mänsklighetsinlägg. Som en generell art tycker jag verkligen inte synd om människor men onekligen är det meningslöst med onödigt lidande. För fram tills nu har jag inte separerat de olika grupperingarna bland oss på jorden utan mer dragit alla i vår art över en och samma kam då vår art uteslutande bara bidrar med förödelse gentemot alla andra av jordens varelser.

Som art bär vi, tillsammans, skulden för den kedja av händelser som har lett fram till där vi är nu men tyvär kommer det ju inte att drabba enbart oss och allt vi, som människor har åstakommit, har drabbat alla andra utom oss själva hårdast. För att helt ärligt så tycker jag faktist att vi gott får ta och skylla oss själva för det vi har gjort. Jag önskar bara att det bara var vi som led av det.



Om lidande.
Innan hela jorden går under i en enorm översvämmning eller explotion eller implotion eller vad det nu blir så kommer alla stundande problem, naturligtvis, att drabba de som har svårast att försvara sig först. De fattiga länderna som har svårt att försvara sig ekonomiskt genom att helt enkelt köpa sig "fri" från sina problem (som vi i-landsbor så ofta gör). Det i sin tur kommer att drabba de fysiskt svaga snabbare än andra (barn, gammla, sjuka) då de interna problemen börjar synas. För fattigdom för med sig depression som i sin tur för med sig en ökad alkoholkonsumtion och en ökad alkoholkonsumtion för med sig våld och våld för med sig mer lidande för de svaga som inte kan försvara sig mot omgivningens anfall.

Trots att jag inte är en särskillt solidarisk person utan vid fler tillfällen än ett beskrivits som cynisk (ehm) så är jag med allt jag är så fruktansvärt less på att se allt onödigt lidande. Inte så mycket det människor påbringar sigsjälva utan det som drabbar de som inte hade behövt utsättas för det och de som verkligen inte gjort något för att förtjäna det. Framför allt får jag se det mesta på grund av jobbet (när jag inte springer runt och leker fotograf) och oftast har jag inga som helst problem med det, men ibland känns det som att jag trasas sönder på insidan när jag får se vad ni gör mot varandra.



Om alkohol.
För mänskligheten förstör inte bara tillvaron totalt för alla andra arter på jorden, den (mänskligheten då. Eller heter det omänskligheten?) ser även till att göra livet till misär för sina egna medmänniskor. Det jag får se, effekterna av alkohol i vårat sammhälle, är troligtvis betydligt mer och betydligt mörkare än standard krogbesökaren någonsin kommer att märka, men det är inte bara för att jag har ett jobb som kräver att jag kommer i kontakt med det utan även för att helt vanliga människor, helt vanliga svenskar, inte vill något hellre än att (som med dethär lika mycket som allt jag nämnt här ovanför) blunda så hårt de bara kan för problemen som vi har. Problemen ute på gatan. Problemen i våra hem. Förmodligen inte så många väggar bort från där du sitter.

Naturligtvis är jag inte någon ängel vad det gäller alkoholkonsumtion, jag har druckit minst fem glas vin och en gin och tonic i år (fatta piken) men jag kan inte, även om jag försöker, sympatisera med människor som låter sitt alkoholbruk gå så långt över styr att det drabbar deras familjer. Att det drabbar deras barn. För när jag får se alla sönderslagna barn så suddas allt medlidande för svaga ynklingar som söker frid från sina problem i botten av en flaska ut. När jag får se alla sönderslitna stackare som drabbas av de omdömeslösa kräk som sätter sig i bilen när de har druckit så blir alla ursäkter om ett tufft liv och dåligt omdöme värda mindre än smuts. Det är verkligen, aldrig, okej att låta det gå så långt.



Om att idiotförklaras.
Allt jag har nämnt här ovanför (köttindustrin, transportindustrin, rökning och alkoholism) är, när det kommer på tals, något som pratas om som om det vore problem som helt enkelt inte har någon lösning. Som att det inte finns några alternativ till det som pågår för att uppoffringarna som är nödvändiga för att helt och hållet avbryta nedåtspiralen är helt otänkbara och ett helt omöjligt mål att nå.

Som om det vore helt omöjligt för människor, helt vanliga svenskar, att helt enkelt sluta äta kött. Att helt enkelt sluta köra bil eller flyga. Som om det vore fysiskt omöjligt för människor i vår tillvaro att sluta dricka alkohol och (även fast det är det enklaste målet) bara fimpa cigaretterna och helt enkelt sluta röka. Varje gång jag varit omdömeslös nog att ta upp det så känner jag hur jag avfärdas som en galen djurrättsaktivist eller rabiat fundamentalist som helt tappat förståndet och inte är värd att prata med. För "hur kul skulle midsommar utan alkohol bli?". Det vet jag faktist inte. Ska vi kanske gå till ett barnsjukhus och fråga en liten pojke som fått sina framtänder utslagna av sin fulle far? Eller ska vi gå och fråga en mor som fått sin dotter överkörd på midsommaraftonskvällen av ett packat kräk?



Om fantasi.
Många gånger brukar jag sitta och fundera (och ibland, faktist, önska) hur det skulle vara om man över natten kanske inte löste problemen helt, men åteminstone sluta göra det värre. Om man, över natten, skulle totalförbjuda köttindustrin, bensin och diselförbrukning, alkoholförtäring och tobaksrökning. Otänkbart? Nej. Osannolikt? Ja.

Faktum är (du vet fakta, sådan man inte borde blunda för) att förr eller senare så kommer alla de fyra sakerna att försvinna helt eller överhängande delvis. Det jag tänker på är att klippa av väntetiden och börja sluta bidra till undergången på en gång, över natten. Ett förbud mot ovanstående produkter skulle minst sagt orsaka rabalder, men helt ärligt, vilket land vore bättre att börja med än Sverige? Vi har aldrig någonsin stått upp emot någonting och har många års erfarenhet att bli överkörda utan att hugga tillbaka.



Om vad som inte skulle hända.
Jag vet att det är en fånig tanke och jag vet att det aldrig någonsin skulle hända (så du behöver inte oroa dig för ett förbud, allt annat måste du däremot oroa dig för) men det enda som talar emot det är det starkaste vi har här i sverige; våra traditioner. För tänk dig om alkohol skulle introduceras nu. Det skulle förbjudas snabbare än.. ja.. typ ljuset. För ser man det krasst (vilket det är) så låter vi människor dö på löpande band. I trafiken och i hemmen, enbart för att vi har en tradition att ha en nubbe på midsommarafton, att få det där kalla, svettiga ölglaset framför fotbollen och den där sköna dämpningen av vårt dåliga självförtroende och vår kassa självkänsla när vi ska gå ut på krogen och leta närhet.

Vi låter hela vår egen planet koka över och orsakar ett ofattbart lidande för både djur och människor för att pressa priset på vår köttfärs, våra lövtunna skinkskivor och flottdrypande hamburgare. Allt på grund av en stabil tradition av att ha vår trygga husmanskost stabilt placerad på vardagsrumsbordet, i lunchlådan och på restaurangen. Vi förgiftar vår egen luft och förstör vår egen atmosfär, utan att reflektera över det och upphör knappast med det när vi tvingas reflektera över det. Allt för att slippa cykla dendär biten till jobbet. Allt för att få dendär charterresan till kanarieöarna.



Om det otänkbara.
Många människor som jag pratat om det med har fått ett osäkert leende på läpparna och en nedvärderande blick i ögonen. En blick som stinker skyldighet, medvetenhet om problemet och en totalvägran att faktist göra någonting åt det. Det är så totalt otänkbart att rubba vanorna och traditionen att det, som jag sagt.. en miljon gånger nu känns det som, i många människors fall är mer än värt det lidande vår livsstil orsakar. Så värt det att tanken av att dessa saker skulle försvinna är helt otänkbar.

Men tanken är inte helt otänkbar. Raka motsatsen. Om (när) allt detta (kött, sprit, tobak och bilar) försvinner så kommer jorden inte att gå under (hela grejjen är ju att den inte ska gå under). Det skulle bli lite (jävligt) konstigt och många väldigt krångliga situationer skulle uppstå, men mest på grund av fordonstransporten. Det skulle däremot inte alls ta lång tid innan en alternativ transport lösning kom fram (och tåg har vi ju faktist redan). För om det är någonting vi människor är bra på så är det att komma på konstig skit för att öka vår egen bekvämlighet.

Vad det gäller människors matvanor så skiter jag fullständigt i om några av er skulle tycka att det var jobbigt. Börja grina, ni kommer att överleva och se att ni till och med kommer att börja må bättre, för proteinpornografin är inte värd näringsmängden med tanke på all besprutning och allt fett som kommer med på köpet. Det i folks underhållningsvardag som jag nog tror skulle upplevas som värst skulle vara om alkoholen försvann. Det får mig att må illa när jag tänker på det, människors alkoholmissbruk och deras egna beroende av det (och nu menar jag inte de tunga alkoholisterna, nu menar jag alla som skulle tycka att det vore jobbigt om alkohol försvann).



Om det tänkbara.
Det som vore enklast att ta bort är ju cigarettrökningen. Det är lite konstigt att den fortfarande finns kvar med tanke på att det inte är ett ruspreparat på samma sätt som alkohol men jag gissar att det finns någon som tjänar pengar på den (hur var det med skatten egentligen?). Mycket är nog för att rökare är hyfsat vana att bli förbjudna sin njutning men samtidigt så känner jag inte en enda rökare inklusive migsjälv som inte tycker att det har blivit bättre sen de införde rökförbud på krogar etc.

Jag har, trots att jag levde under tiden då människor inte riktigt tänkte sig för och det var tillåtet att röka innomhus på krogar, restauranger, flygplan osv. Det är faktist lite svårt att föreställa sig då det är fullkommligt vidrigt att göra det (att röka utomhus är däremot tokfräscht). Jag minns när rökförbudet kom och rökarna stod utomhus för första gången och gnällde över att det skulle börja lukta svett istället (och att inrökt cancerlukt är fruktansvärt mycket bättre, speciellt för icke-rökarna). Puckon.


Om ställning (omställning).
Varesig det blir på grund av ett förbud eller det enkla faktum att det inte kommer att vara fysiskt möjligt att fortsätta så kommer allt det jag nämnt att försvinna, för eller senare. Och jag vet att det skulle gå helt galant redan nu att vara utan allt detta. Jag vet att vi vänjer oss fortare än vad vi tror och att vi i slutändan skulle må mycket bättre. Problemet är att om vi inte gör något nu så kommer det att vara för sent.



Men tänk om.

Jag är egentligen inte emot förbud. Alls. Men tyvär behövs de då gott omdöme lyser med sin frånvaro och möggliga traditioner håller sverige i ett järngrepp (som om vi inte skulle kunna bryta oss fria ifrån dem). Men vissa förbud (typ mordförbud och rökförbud) har ju faktist visat sig fungera ypperligt bra. Nog för att det inte riktigt skulle gå att jämföra det med rökförbudet (då dethär teoretiska förbudet är av episka proportioner, typ) så tror jag att det skulle ta något år då det var lite krångligt att ta sig fram och att få saker i tid och en period då svensken gnällde lite mer än vanligt i fikarummet, men det är nog den enda konsekvensen det skulle bli av det och efter några år skulle människor inte kunna föreställa sig hur det var innan. Under destruktionsåldern som vi lever i nu och vi skulle rynka på näsan när vi mindes att "på vår tid så åt man djur och åkte avgasbilar varje dag, till och från jobbet" och generationerna efter oss skulle titta på oss som om vi vore dinosaurier och aldrig någonsin kunna föreställa sig hur det var att leva under en tid då människor var helt jävla dumma i huvudet.



Om någonting helt annat.
Jag kan inte betona nog hur mycket bilderna i dethär inlägget inte har någonting med texten att göra och jag har faktist varit lite rädd för att de ska förknippas med världens lidande och tingens undergång, det är verkligen inte tanken. Alla bilder är tagna i Västerås den trettionde Juli och jag har använt mitt fasta 50mm objektiv till dem allihop. Med "fasta" objektiv menas att det inte går att zooma varken in eller ut utan man är "fast" vid en specifik brännvidd, 50mm i dethär fallet. Fördelen med det är att bländarvärdet är väldigt lågt på det objektivet och nu måste jag sluta prata om det för att det inte ska bli en fotolektion.

Det var en väldigt bra dag (vilket gör att det känns lite krasst att blanda positiva bilder med negativ text, men jag tror att vi överlever ändå, eller hur?) och det var kul att gå runt i Västerås som är lite utav den platsen där Svensk Graffiti föddes (det stämmer ju kanske lite sådär) men de har hållit på väldigt länge vilket är lite otippat då Västerås är lite utav en bondhåla men onekligen roligt att besöka och förhoppningsvis hinner jag åka tillbaka innan min semester är slut och fylla på med lite fler foton.

Jag hoppas att jag inte är allt för otydlig i det jag skriver och att du orkade läsa allt. Jag hoppas att du tycker om det du ser här och tack för era fina kommentarer, ni fortsätter att mata min motivation.