Mina gator.

39268-166

Uptown upsidedowntown.
Dagen innan jag åkte iväg slog det ner i mig (som en blixt från en äntligen äntligen klar himmel).
Jag älskar min stad. Jag har, fler gånger än jag kan räkna dem, gått omkring och hatat min stad (Ylva, nu förstår jag nog vad du menade med oförutsägbar. Helt plötsligt liksom). Jag har vantrivts för det mesta och mer ofta än sällan längtat bort härifrån och jag skämms för att jag varit så ond mot min stad.

Vi har en jättekonstig stadskärna där det i stort sett inte finns något kul alls över huvud taget. Våra klädbutiker är skrattretande, tevespelsbutikerna är hyffsat dåligt välsorterade, sci-fi fantasterna besvärar sig icke med att komma hit och det finns i stort sett inget att göra. Staden känns ibland löjligt bakåtsträvande med vår fåniga gågata som vägrar växa på varken längden eller bredden och håller stadens fackhandel i ett järngrepp. Människorna som bor här kommer antingen inte stanna kvar eller så har de kanske bott här för länge. En sådan stad är det, en stad där ingen tänkt stanna kvar så ingen riktigt bryr sig om att göra den fin. Det är en skitstad, men det är min skitstad. Allt dåligt som har hänt mig har hänt mig i Uppsala, aldrig någonsin stadens fel och staden har alltid funnits där efteråt. Mina gator har alltid legat där för mig och min asfalt har alltid lyssnat på mig när jag pratar högt med mina fotsteg, väldigt tyst genom mina pjucks. Dethär är min ursäkt till min stad där jag lämnats. Min stad som tagit hand om mig, lyssnat på mig och blivit mitt hem.

Det är här jag bor, här jag lever ibland och här jag dör ibland.

39268-163

Rörelseoskärpa.
SJ önskade mig en trevlig sommar när jag klev på. SJ, ni anar inte. På min bokade plats nummer 32 satt det en liten Afrikan,eller rättare sagt hans 5 (?!) barn, fadern satt på stolen brevid (31 kan det ha varit). Jag kände mig i klart numerärt underläge och när jag frågade honom om det va vagn 3 jag stod i eller om jag gått vilse fick jag bara svaret "Do not speak". Min snabba beslutfattningsförmåga och intuition fick mig att snarast parkera mig på golvet där jag kände att jag hörde hemma efter blickarna jag fick från mannen och hans fem eller sju ungar. Ingen stor grej tänkte jag, det går ju ganska fort och ärligt talat spelar det faktist ingen roll bara jag kommer fram. När konduktören kom tittade han suckande

på mig och frågade om jag satt skönt, "Nej" svarade jag och han böjde sig ner och viskade att "I vagn nummer två är det nästan ingen som sitter och luftkonditioneringen är inte trasig i den vagnen. Så om du går och sätter dig där så sitter du nog skönare, unge man". Jag tog det heta löftet om en svalare resa och småsprang dit och tro det eller ej, men där hade jag en hel vagn nästan helt för migsjälv och jag tyckte nästan att det va synd att jag inte kunde sitta på alla säten samtidigt när jag började skriva krampaktigt i min svarta lilla bok där jag skriver ner allt jag inte skriver mellan raderna här.

39268-162

 

Jag vet inte om det va tåget som skakade mina händer eller om det va mina händer som skakade tåget när jag satt på väg till Gävle och försökte fota lite, försökte skriva lite och försökte rita lite. Försökte litegrann att få de sista minuterna som fått det att kännas som att klockan inte bara stannat utan snarare börjat gå baklänges att snälla snälla bara passera någon gång så jag får träffa henne. Det gick inte särskillt bra och heller inte särskillt rakt, men det va det bästa jag kunde hitta på att göra för att dämpa känslan av fjärilar tiotusen atombombplan i magen när milen som på senaste tiden kännts som två varv runt jorden sakta men säkert slukades av mitt vackra cyberpunktåg i kanske 200km/h. Trots hastigheten kändes det som att jag, precis som klockan, stod typ helt stilla. Sen började det hända grejjer.

39268-165
What the hell is going on?

Mitt hjärta i din ficka.
Jag trodde jag kunde bygga min mur så högt att ingen någonsin skulle kunna komma in, men framför allt så jag aldrig aldrig någonsin skulle kunna ta mig ut. Trots mitt övertalande om att "aldrig någonsin låta någon..." så har du lyckats ta dig förbi och jag hoppas inte längre att jag inte kommer att göra några fler missar, jag hoppas bara att jag har lärt mig av mina missar och att det kommer att hålla mig från att hamna i min nedåtspiral igen, någonsin igen. Så nu står jag här på svaga knän livrädd, med båda fötterna på asfalten och längtar efter nästa gång jag får stå framför dig.

För du får det att kännas bra att vara jag.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Can't wait till next time!... Det är inte långt kvar. Då kan vi ha svaga knän tillsammans.

2007-08-07 @ 22:13:58
URL: http://cedella.blogg.se
Postat av: Soya

Men shit vilken kärlek! Får ju ont i magen som om det vore jag själv som stog där. Du skriver BRA!

2007-08-12 @ 21:13:59
Postat av: lifter

Tack du Soya, vem du är är.

2007-08-12 @ 22:07:29
URL: http://lifter.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback