Hets mot folkmun

Ordpolisbrutalitet.
Jag är nog en av de lägst utbildade språkpoliserna i vårt land. Jag har mer ofta fel än rätt och jag skulle till exempel inte vilja räkna stav-, formulerings och grammatikfelen (gramatik, nej, grammatik. eller?) här på sidan. Som språkpolis utövar jag mer ofta än sällan tjänstefel och jag är helt övertygad om att jag är sämst. Men jag kan inte låta bli att koka över när jag ser hur endel för sig med språket vi har fått. Jag själv har, av en gammal svensklärare fått höra att jag våldtagit det svenska språket i en av mina texter jag stolt lämnade in som nog mer va på svengelska än det kursen (fast jag tror det kallades ämnet då för tiden) handlade om och va döpt efter. Förlåt mig om jag svävar iväg från ämnet litegrann nu, men som exempel så använder jag "va" där jag borde skriva "var", men för ett par år sedan så tog jag upp det i min osäkerhet på användningsområdet med min dåvarande svensklärare (the one and only svenskalärare) och det tog inte lång tid innan jag började tänka på annat och helt och hållet missade poängen med genomgången, för hon tog upp exemplet "var" som i "ett sår som varar". Nu när jag tänker efter så kanske det va (eller hur det nu ska vara) just ordet "varar" hon tog upp, som i "ett sår som varar" jämte "det är så det ska vara". Nu blev jag osäker. Hur som helst så har jag sen dess inte kunnat se något annat än ett varande sår när jag skriver "va" istället för "var". Ett medvetet fel. Resten däremot är ren okunskap.

39268-256

Hur som helst, det som retar mig mest är hur kioskägare, butiksinnehavare, krögare och cafépersonal misslyckas fatalt med att få fram sitt budskap. Här i Uppsala har vi till exempel (det bästa exemplet i mitt jihad) vår mest lokala pizzeria med sin moderna och otroligt inbjudande slogan "Stans största pizza" som går hand i hand med klassiker som "Ät så mycket du orkar" och där de på tal om händer troligtvis inte tvättar sina särskillt ofta. Där säljer de kebab, pizza och sallad och när de satte sig ner och slog sina kloka ihop om skyltningen på deras restaurang kom de på den fantastiska idén att klistra upp sitt fönster med texten "Pizza, sallad och kebabbar". Det skär igenom hela mig varenda gång jag går förbi deras fönster för det är ett sånt klumpigt, ogenomtänkt och långt ifrån korrekturläst beslut att fatta, att sätta kebab som det sista ordet när de ska beskriva produkterna som serveras i deras bar. Skulle det inte kännas bättre med "Pizza, kebab och salladsbar" eller är det något coolt med det hela som jag helt har missat?

39268-257

Men det tar inte slut här och det är inte bara de uppenbara snedstegen som jag retar mig galen på. Senast idag gick jag förbi ett Café inne i en utav Uppsala universitet administrerade lokaler. Altså där det går omkring kids, någorlunda moderna varelser som oftast har rätt bra koll på det nutida sättet att uttrycka sig. Det cafét, vars namn jag lämnar ute, har en ny meny med ett ny prissättning där de briljerar stolt med att för bara fem kronor extra så får du kaffe på maten. Men snälla någon, man kan väl inte hälla kaffe maten, hur skulle det se ut? Nej, det är ett uttryck som inte under några omständigheter som helst borde få leva kvar, alls över huvud taget. Inte ens i något arbetarsamhälle där innevånarnas för-föräldrar faktist ville ha kaffe på maten och glatt tyckte att det va helt okej att bete sig hur som helst i tal och skrift så länge du inte va bättre än någon annan då det bara kan ha varit i jantelagssamhällen, brukssamhällen, där alla jobbar på bruket. Där bruket är centrum i universum. Där bruket står för din uppväxt, ditt sociala nätverk, din dejtingservice och om du är snäll även din begravning som sådana uttryck som får Nils Dacke himself att framstå som iPod. Men dethär är inte Glada Huddik, dethär är wi-fi Uppsala där vi, trots vår ständiga personlighetskris och eviga förvirring aldrig slutar försöka...

och åteminstone pratar fint.

Kommentarer
Postat av: Carro

Hahahaha! Du har så jävla rätt!

2007-09-19 @ 01:31:11
Postat av: Annica (hannas

men om man vänder på det då? man häller ju faktiskt kaffet på maten. maten befinner sig dock i en mindre aptitretande form då den är söndertuggad och malen och ligger i magsyra. men ändå, det hälls ju uppepå maten!
fast jag håller med, det låter inte bra någonstans. det är som när man på sommaren går förbi uteserveringar som säljer "kul glass", man undrar ju hur rolig den är!

2007-09-19 @ 08:16:25
URL: http://mithrim.blogg.se
Postat av: Jorm

Vill bara tipsa om ett nytt Silent hill forum för svenska fans.. joina vettja! :)

---------------------
www.silenthill.se.nu

2008-01-11 @ 21:26:15
URL: http://silenthill.se.nu
Postat av: Plastpappan

Ok, nu har jag studerat de två kluttarna länge, noga och väl och tror mig nu mer eller mindre tveklöst kunna uttala mig om vad de föreställer. Först och främst: den övre till vänster. Där kände jag intuitivt att formen var bekant och efter att ha skruvat på mig själv några varv insåg jag att det är ett par fillingar. Alltså inga boxertrams utan hederliga gamla mansunderbyxor. Den andra var en smula knepigare men jag tycker på något sätt att det ser ut som en rumpa, vridet ca 80 grader motsols. Dock syns inga övriga kroppsdelar tillhörandes rumpan, varpå jag kan dra slutsatsen att det vi ser är en mycket smidig person, som kan visa sig nästan dubbelt (så att man kramar om vaderna med armarna) och att själva asset då döljer resten av kroppen eftersom vi ser personen bak(/rump)-ifrån. Med detta i åtanke föreställer jag mig två tänkbara scenarios: Antingen finns det på arbetsplatsen en olympiadpool och det pågår tävlingar i simhopp (för som vi alla vet finns det en påtaglig risk för simbyxelossnande vid sådana tillfällen...för att inte tala om rompor i huvudet). Det andra alternativet baseras på snusk och hor - risk för liggande par i huvudet (skyddshjälmskrav) eller något liknande. Så nu vet du.

2008-05-01 @ 17:43:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback