In recent news.

Xplicit Grafx
För en tid sedan fick jag upp ögonen för det franskbaserade graffitimagasinet Xplicit Grafx. Första gången jag bläddrade igenom ett nummer så slogs jag över hur märkbart inkonsekvent tidsskriften är vad det gäller bildkvaliteten, detta för att de tar en överhängande del av deras foton från de folk skickar in till dem (då de har en utförlig instruktion i varje nummer om hur man gör just detta) och först kändes det lite ihåligt, som att Xplicit Grafx inte var mer än en sorts imageshack (en gratis bildhostingsite på internet där man får ladda upp hur mycket bilder som helst, typ) fast för graffitibilder. Det var lite som att tidningen saknade en själ (om du förstår vad jag menar, vilket jag tror att du gör).

39268-380

Men efter att det snabba bläddrandet övergått till.. ja.. ett långsamt bläddrande så märkte jag hur Xplicit Grafx är raka motsatsen till en själlös tidning utan det är just det att bilderna är inskickade, om än med varierande kvalitet men med en sjuk närvaro som ger tidningen näst intill ett eget liv. Det blir så mycket mer än ett läsardeltagande, det blir en läsarnärvaro som jag ännu inte har hittat en motsats till någon annan stans utan tidningen är väldigt unik i många bemärkelser och man vet (nästan) aldrig vad man kan vänta sig från den (förutom en stor del sprayburkskonst). Men de smyger även in andra former av graffiti så trots att det är en ganska strikt graffititidning så är den samtidigt väldigt varierande.

Mitt andra första intryck var att det skulle bli en fotoinflation, för tidningen har nämligen en märkbart hög procenthalt foton-per-sida och det är (tråkigt nog) rätt lite text. Det blev det inte, eftersom att det är så många olika fotografer och varje bild talar en egen historia så är inget foto beroende av det andra. Och även fast det är synd att det är en såpass liten del text i tidningen (och den består av först en text på franska, sen samma text igen, översatt till engelska) så är den texten som finns långt mycket bättre än vad jag trodde att den skulle vara och de tar upp väldigt intressanta och oväntade ämnen med målarna som de interviewar. Så kort sagt så är Xplicit Grafx något överraskande och långt över förväntan, speciellt eftersom att kvaliteten är konsekvent. Jag rekomenderar den varmt.

Xplicit Grafx finns att köpa från bl.a Highlights.nu och No.13 i Uppsala eller Xplicit Grafx hemsida.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback