Nödingångar

Istid.
Nu när vi är mitt uppe i typ The day after tomorrow så kan det ju vara lätt att känna att det inte finns någon väg ut. För ut innebär, ja.. du ser ju själv hur det ser ut, det går bara inte. Men oroa dig inte, det är vanligare än vad du tror. Helt normalt till och med för jag kan namnge minst en Daniel som känner precis samma sak som mig angående vintern. Som, precis som mig, förstått att det inte är något att längta efter för den där vykortsbilden av vintern som gemene man har föreställt sig i minnet inte existerar. Det är ingen Astrid Lindgren-vinter, ingen bjällerklang och inga slädspår med barn med rosiga kinder i snöbollskriget. Det är slask, oframkommlighet (ja, det är ett ord) och köldskador. Det finns dåligt väder och man behöver inte finna sig i att behöva klä sig efter det.

Det finns naturligtvis ingen bättre lösning, går man ut i shorts så fryser man och thats that. Men något kluckande "på med långkallingarna" behöver det inte vara. Man får gå i jympadojjor och bli sur för att man fryser om fötterna, det är okej. Det är bara norrlänningar (du vet, sånna som bor i norrland.. frivilligt) som får skylla sig själva. Men de kan inte rå för det, de förstår inte bättre. Resten av er har mitt medlidande.



Den negativa regeln.
Den negativa regeln är en samhällsetisk oskriven "lag" som bygger på naturlig hänsyn och är fantastiskt bra. Den som till exempel inte vill ha sex slipper, om någon inte vill ha oljud (musik, radio, teve, borrning, whatever) är det bara att bita i det sötsura moraläpplet och sänka/stänga av.

Men precis som alla regler så har den ett undantag. Eller, det kanske inte är så mycket ett undantag som det är en baksida för om du är på den negativa sidan, den som inte vill, så har du inte alltid automatiskt samhällets förstående på din sida. Vill du till exempel under inga som helst omständigheter äta kött så är du automatiskt mål för en extremt brutal diskussion där du kommer att måsta förklara din avvikelse varje enskild gång du stoppar någonting i munnen tillsammans med någon som äter jävla äckliga lik. Allt på grund av att du skiljer dig från traditionen. Och skiljer du dig från traditionen så är du en främling och människor är enligt fabriksinställningarna främlingsfientliga tills de har fått lära sig att det inte är okej att vara fientlig mot en viss sorts främling. Men tills det utövats ett krig för att historieböckerna lärt oss från barnsben att det inte är okej att fiendeförklara en okänd sorts främling så kommer du att, om du avviker, måsta föra det kriget själv. Vare sig du vill det eller inte.

De enda som går någorlunda tryggt i meningen är altså judarna, resten av oss måste fortfarande akta var vi sätter foten. Okej, kanske inte, men jag försöker verkligen få fram en poäng här så ha tålamod.



För jag vill verkligen inte.
Resten av oss avvikande får altså konstant vara beredda att försvara vårt utanförskap, vad det än må vara. Men oftast innefattar det att skilja sig från normen och inte finna sig i traditionen. Nu menar jag inte att det kommer en pöbel med facklor och påkar för att driva mig ur byn för att jag är vegan, men 2009 så har pöbeln bytts ut mot en grupp arbetare med jantelagen under kudden och påkarna har bytts ut mot hårda ord och ingen drivs ut ifrån byn, men definitivt ut ur gemenskapen, för man får ingen gemenskap med de man inte har allt gemensamt.

Anledningen till att jag över huvud taget sitter och tänker på dethär var att två av mina absoluta favoritmänniskor var här hos oss (jag och min bättre) och åt middag och när jag och Daniel gick ut och delade på två cigaretter så kom vi in på hur fruktansvärt det är med vintern och hur mycket ilska och oförstående som riktas mot en när man yttrar sina åsikter om årstiden. Att man nästan dör i folks ögon när man säger att man hatar vintern och de ser att man verkligen menar det.

Och varför? För att det skiljer sig. För rosenkindade snorungar fostras till att äta grisen, svepa ölen och älska snön. Men barn blir instinktivt vegetarianer när de får reda på att det är griseknoen de sätter i sig och sedan sätter deras alkoholiserade föräldrar ut dem i snön och säger åt dem att  bita ihop och gilla läget för "vi bråkar inte, vi diskuterar" och det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder.

My ass.

Kommentarer
Postat av: Systeryster-emma

"Vi bråkar inte, vi diskuterar" gaaaaah döda mig om jag själv yttrar dessa ord.



Jag HATAR också vintern. Alla som lyser upp och säger "ÅHH nu SNÖAR det, HOPPAS det får ligga kvar". Jag skulle vilja spöa dom och låta dom ligga kvar där i den jävla nysnön.



2009-01-22 @ 13:00:04
Postat av: mamman

och jag då, är den som älskar årstiderna, att allt inte alltid är exakt LIKADANT.

2009-01-23 @ 11:45:10
Postat av: lifter

Nej, du har rätt mamman. Ett kärnvapenkrig kanske vore bra, eller man kanske borde hugga av ett av sina ben eller peta ut ett av sina ögon, för då skulle allt inte alltid vara exakt LIKADANT.

2009-01-23 @ 12:03:13
Postat av: Jones lll

Tja. Snygg och intressant blogg du har!

Slänger in en länk på min.

Såg att du shootat pics i västerås, har du några tags eller throw-up's du fotat i västerås får du gärna skicka.



Peace.



http://021handstyles.blogspot.com/



2009-01-29 @ 16:02:18
URL: http://021handstyles.blogspot.com/
Postat av: lifter

Jones III: Tack! Kul att du gillar den!



Jag är inte i västerås sådär jätteofta så det blir nog rätt trögt, speciellt nu under istiden. Men det kommer mer till sommaren!

2009-01-29 @ 17:16:48
Postat av: Zandra

Snygga bilder!

2009-02-10 @ 18:35:05
URL: http://xadra.blogg.se/
Postat av: lifter

Tack, kul att du gillar dem!

2009-02-10 @ 21:41:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback