Safari

En guide till hur man hittar Graffiti.
För ett tag sen frågade en vän till mig var jag hittar all graffiti som jag lägger upp här på sidan. Jag kommer inte ihåg vad jag svarade då (det va ett par dagar sedan, vad förväntar du dig av mig?) men jag kom att tänka på det idag och börjar få slut på smarta saker att skriva om så jag tänkte förklara för er hur det går till. Hur man blir tidernas graffitihittare.

Man gör helt enkelt så att man går ut och letar. Det är faktist det enda sättet. För det går ju inte allit så bra att leta upp målare och fråga dem var de satt färg eller inte och internet är ingenting annat än ett kollektivt hemlighetsmakeri, av förklarliga anledningar. Så det enda alternativet som finns är helt enkelt att ta på dig skorna och gå ut och leta. Se upp bara för livsfarliga ledningar, rallare och annat farligt.



Ingen riktig utmaning.
Däremot så finns det ju mer och mindre bra ställen att börja leta på. I ett villaområde helt utan elskåp och andra betong eller betongliknande ytor med enbart färgglada små lyckliga trävillor med vita knutar och lyckliga små barn som leker på vägen där ingen någonsin kör för fort - kanske inte så mycket graffiti.

Egentligen så är ju graffiti inte särskillt svår att hitta om du inte bor i typ... Jörn eller någon annan ort som ligger långt utanför kartan. Det finns ju trots allt på väggarna i alla större städers viadukter och sådant. Och om du dessutom letar upp ditt lokala industriområde så ska du se att det går bättre. Jag har ju tur att jobba med något som innebär att jag åker runt väldigt mycket i en bil i områden där jag vanligtvis kanske inte skulle vistas och då ser jag rätt många målningar sen gäller det bara att komma ihåg var de va och sedan traska dit på någon ledig dag. Däremot så kan det vara svårt att hitta till typ motorvägstunnlar till fots då det oftast inte är gångvägsvänligt och det bjuder in till en ganska udda promenad. Men helt ärligt, man kan inte gå på promenadstråken och i parkerna hela tiden. Betongdamm och avgaser har sin charm de också och några av mina bästa minnen från förra sommaren kommer från just industriområden.


Fast viss utmaning finns det, naturligtvis.
Ibland blir det ju ganska svårt att komma åt ett par ställen. Åteminstone om man är rädd för att riva sig eller bli smutsig (vilket vi naturligtvis inte är, visst?) och ibland kan man behöva klättra över enstaka stängsel, men berätta det inte för någon. För de generellt sett graffititätaste områdena i varje stad brukar vara där det finns räls av något slag. Tågräls eller tunnelbaneräls och då är det inte alltid helt olivsfarligt att ge sig ut på för korkade äventyr, så håll dig till cykelbanor och viadukter till en början.

Den enda sortens graffiti som brukar vara näst intill omöjlig att fotografera är den som är målad på lastbilar. För oftast så kör de som idioter och alldeles för fort för att det ens ska finnas en sportslig chans att springa ikapp dem. Däremot så brukar dessa målade lastbilar stå parkerade i industriområden så åter igen, ett hett tips. Just idag hittade jag just en sådan (som du sett) och jag hade otur i turen då den stod parkerad inte mycket mer än en och en halv meter ifrån en annan lastbil så det blev väldigt trångt däremellan och jag fick inte med hela lastbilen på en bild, så det blev ett panorama istället.

Tack Photoshop, för hjälpen.

Kommentarer
Postat av: Simpen

Bah, jag kan gå lägre med den-plastiga-lilla-saken-på-1.8 :P



Jo det vet jag att jag borde göra, jag dock svårt att komma på vettiga saker att skriva om, och right back at ya! :P

2009-04-08 @ 19:21:16
URL: http://simpen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback