Digitalbomb

Man lär sig av sina misstag (det va ett jävla tjat).
Kommer du ihåg det inlägget jag skrev där jag skrev ihop flera inlägg för att jag tyckte det kändes lite fånigt att lägga upp flera inlägg på en och samma dag, eller hur det nu va? Inte? Nej, okej. Det jag försöker få fram är att det såg skevt ut då och det skulle nog se skevt ut nu också, därför får du tre separata inlägg från mig idag istället för ett brontosaurusinlägg (jag tror det va termen jag använde då också, prova söka så hittar du säkert inlägget om du vill dubbelkolla. Jag ska dubbelkolla nu på en gång, vänta... Jepp, det gick). Om jag känner migsjälv rätt nu har jag helt och hållet kommit av mig med vad dethär inlägget skulle handla om och varför jag började berätta om att jag inte skriver ihop flera inlägg utan hellre gör flera korta inlägg har jag ingen aning om. Jag tror det skulle handla om vad jag gjort sen senaste inlägget och det känns rätt logiskt, så jag kör på det.

39268-193

Klicka på bilderna för en närmre titt.
En sak jag gjort idag är att jag har gjort klart "digitalkonverteringen" av hannas målning. Det va sjukt kul att göra den på datorn. Jag gjorde såhär att jag fotade skissen innan målningen va klar och gjorde formerna i illustrator som är ett av de datorprogrammen som är svårt att leva utan då det är helt underbart att använda när man ska skapa former då det är vektorbaserat och inte pixelbaserat (förresten, Magnus, en gång tänkte jag att jag skulle heta "vectorbender" på internet bara för att det vore kul. Duvet, pixel-vector. Ha-ha, skitkul erik). Tyvär tar det för lång tid att förklara exakt vad skilladen är (och jag är nog inte den bästa att förklara det heller då jag inte kan den tekniska skilladen), men med vektorgrafik spelar det i vilket fall som helst ingen roll vilken storlek objekten har eller ändras till då upplösningen inte är beroende av storleken på objekten.

När jag gjorde grunden i illustrator öppnade jag helt enkelt bilden i programmet och började kladda på med former som jag försökte passa in så gott det gick på skissbilden och ändra småsaker jag ville ändra på originalmålningen. Jag la grundfärgsättningen i illustrator (vilket egentligen är helt onödigt och bara bökigt för när det ska över till photoshop så blir det alltid kontrastmissar för jag envisas med att köra CMYK i illustrator och RGB i photoshop på en okalibrerad dator, amatör som jag är). Däremot är illustrator inte lika smidigt att använda när man ska hantera färgläggning, där kommer bildredigeringsprogrammens big mama in, photoshop. Där har alla bilder här på bloggen fått passera igenom för finjusteringar (oftast färg/kontrast/skärpa) och nu även den här ovan som är premiärbilden för mina datorgjorda bilder som inte är foton här på bloggen (tårta lite senare). I photoshop gjorde jag alla outlines/inlines, mönster, färg/nyansskillnader, färgrinn.

Ja, som du kanske förstått gjorde jag allting som inte har med formen på bokstäverna eller bokstävernas djupskuggor (eller vad man kan kalla det). Och sedan, sammanlagt kanske 6h senare så fick den vara klar. Jag tror att jag kan tacka hanna för det, men på senaste tiden har jag fått unjefär tusen idéer på saker jag vill fota och rita och det är en känsla som är mer än välkommen då jag haft minst sagt idé och motivationstorka det senaste... halvåret? Jag längtar efter min semester rätt rejält nu, då hade jag tänkt gå och köpa på mig lite mer ritprylar och sätta mig ner och försöka hälla ut alla mina idéer på ett papper så får vi se om kanske en eller två eller tre av dem faktist går att göra något av. Tack hanna.

hanna hanna hanna hanna hanna hanna hanna hanna hanna hanna hanna hanna hanna hanna hanna
hanna hanna hanna hanna hanna hanna hanna hanna hanna hanna hanna hanna hanna hanna hanna
hanna hanna hanna hanna hanna hanna hanna hanna hanna hanna hanna hanna hanna hanna hanna
hanna hanna hanna hanna hanna hanna hanna hanna hanna hanna hanna hanna hanna heartattack
39268-183

Biltjockisar.
Jag förstår inte varför vi har så bra humor David och jag, det måste vara att vi helt enkelt är världens två smartaste varelser, det är rätt kul (du ser). Vi ser till exempel tjocka ut i spegelbilden i lacken på min bil, det roade vi oss med i minst tre minuter medans vi stod nedanför Ylva och väntade på att hon skulle komma ner så vi kunde åka och hon va skitslö, vi va tvungna att stå där och vänta i minst tre minuter. Men till slut kom hon och vi kunde åka till Maxi och handla vad jag planerade som kaffefilter men slutade i en mexikansk veg-middag (här respekterar vi varandras matvanor). Och kaffefilter.

Det va tydligen första gången Ylva satte sin fot inne på Ica Maxi (jag vet, jättekonstigt) så jag tyckte vi skulle göra det till en minnesvärd stund så jag gick till kundservice och bad dem ropa ut hennes namn och be henne gå till brödet, vilket de snällt gjorde. Ylva däremot hörde inte meddelandet alls så poängen, hur rolig den än må varit, gick helt förlorad. Sen åkte vi hem och Ylva läste banksyboken, David lagade mat som en duktig fru och jag satte mig framför datorn tills maten va klar. Nu har vi ätit färdigt, kollat klart på filmen och de båda har gått hem. Jag tog fler bilder på dem men Ylva vägrade sitta still så det blev bara blurr av det och de gick inte att rädda, hur bra photoshop än är.

Men ni är bäst.

Kommentarer
Postat av: Hannie

Tack själv baby!

2007-08-15 @ 23:52:56
URL: http://cedella.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback