DMZ

"Jag har en serietidning jag tror du skulle gilla"
Det finns en del saker som känns som att de är skapade enbart för min skull. Serietidningen DMZ är (som du kanske redan gissat) en av de sakerna. Jag kan inte låta bli att känna någon sorts samhörighet med författaren och tecknaren. Det är som att de studerat mig hela mitt liv och vid en viss tidpunkt bestämt sig för att skriva en historia och teckna upp den i serieformat enbart för att de vet att just precis jag kommer att tycka om den så mycket som jag gör. För faktum är att jag älskar DMZ.

Jag är långt ifrån först med saker och ting. Jag är rent sen med det mesta (jag har till exempel aldeles nyligen lärt mig vad som är så coolt med New Eras 59fifty-kepsar). Kanske är det för att jag oftast är för upptagen med de saker jag redan har hittat så jag helt enkelt inte letar efter nya saker, men ibland (av olika anledningar) snubblar jag över sådana saker som bara gör hela livet mycket bättre. Ibland slänger vänliga människor sådana saker framför fötterna på mig. Jag fick låna den första delen av DMZ sammlingsalbumen (som ni ser på bilderna här nedanför) av en mycket god vän till mig. Men vid den tidpunkten var vi inte mer än lite mer än bekanta vilket också gav en mystisk känsla över det hela (jag är mycket svag för det som ursäktas som sammanträffanden då de oftast verkar vara så mycket mer än just det. Så mycket mer än rena sammanträffanden). Eller så är jag helt genomskinlig...

39268-383

Demilitarized Zone, N.Y.C.
Serien utspelar sig i en inte alls avlägsen framtid på och omkring ön Manhattan i USA. En konflikt mellan de två stridande sidorna "The United States of America" och den ideologiska utbrytargruppen "The Free States". Båda består av i stort sett helt vanliga Amerikaner som inte riktigt kommer överens med varandra om hur landet skall drivas vilket har lett till ett andra inbördeskrig i USA. Båda sidorna möts med Manhattan mitt emellan dem vilket renderar ön till ett militärt ingenmansland (nu snackar vi fräcka ord) där det på grund av kriget råder totalt kaos.

Ingen bestämmer mer än någon annan över gatorna på Manhattan mer än den som har flest i sitt gäng, mest vapen och minst att leva för. En till synes ogästvänlig plats med andra ord. Men tro för den delen inte att det inte finns skönhet i förfallet, för trots att merparen av Manhattans befolkning evakuerats från ön i samband med kriget så bor det (mot alla odds) människor kvar som gör sitt bästa att överleva dagen (och inte minst natten) på det bästa sättet de kan och sporadiskt utspritt över hela staden finns det små sammhällen uppbyggda av likasinnade som efter bästa förmåga sköter om sigsjälva och varandra så gott de kan i den hagelstorm av korseld och bombregn som Manhattan är belägen i.

39268-388DMZ kretsar runt seriens protagonist Matthew "Matt" Roth som från början är praktikant på nyhetsjätten "Liberty News" men stiger snabbt i graderna till allmän överlevare då helikoptern han anländer i blir nedskjuten och exploderar och lämnar Matthew som ensam överlevare med enbart kläderna han kom i, blödande sår, en mobiltelefon och en kamera. När han förvirrad flyr för sitt liv springer han på en av seriens viktigaste biroller, asfaltsblomman Zee Hernandez, en före detta sjuksköterska, nuvarande ofrivillig fältsjukvårdare som plåstrar om honom och hjälper honom (till en början lite motvilligt) med att navigera och överleva i den stridshärjade staden serien igenom.

Helikopterns krasch och dess efterföljande explotion som resulterade i att samtliga Liberty News-anställda exklusive Matthew dog och brann upp lämnar vår osäkre, ofrivilliga, otränade, oerfarne och föga förberedda antihjälte som den enda nyhetsreportern för tillfället vid liv på Manhattan. Detta är någonting helt unikt då omvärlden saknar erfarenheter och upplevelser från den brustna staden och Matthew gör sitt bästa för att vara en objektiv och rättvis reporter när han tar på sig uppdraget att förmedla vardagslivet under bombmattan. Detta gör honom till en inflytelserik och eftertraktad person av i stort sett samtliga parter inblandade i inbördeskriget, från slummens gängledare till de stridande sidornas prickskyttar. Medaljen har två sidor och vilken som är fram och vilken som är bak är en definition under ständig förändring serien igenom och det enda som förblir konstant är att han aldrig någonsin har det lätt.

39268-384

Genre.
DMZ placerar sig väldigt bekvämt i min absoluta favoritgenre Cyberpunk. Där de mest intressanta, de postapokalyptiska historierna hör hemma för det är absolut vad denhär serien är. Många gånger funderar jag över varför jag fastnar för just den här sortens historier. En enkel förklaring till all sorts missärunderhållning är ju att av att få inblick i en fruktansvärd låtsasverklighet upplevs ens egen som mycket ljusare och enklare (anledningen till att förnedrings-teve blivit så popular till exempel), men varför känner jag mig då så hemma i dessa historier? Varför känner jag ett suckande "åh nej, inte min verklighet" varje gång jag mot min vilja slits ur dessa fruktansvärda fantastiska fantasiverkligheter?

Jag vill ju helst inte påstå att min verklighet är så hemsk att jag vill fly från den. Jag har tak över huvudet, mat i magen (nåja) och en säng att sova (nåja) i varje natt. Kanske är halvtryggheten ingenting mer än en hel osäkerhet. Kanske är jag bortskämd. Kanske har jag tråkigt. Men det är någonting charmigt och fängslande med att ta just den, vår sociala trygghet verklighet och vända den helt upp och ner, ur sitt sammanhang, enbart för att se vad som skulle hända.

39268-385

Link-Ups (ett engelskt ord för känslan av igenkännande samhörighet)
Men det är så mycket mer än genrevalet som gör DMZ till den, för mig, helt unika, odödliga och pricksäkra serien den är. Om Matthew Roth hade varit en självklar, bristlös superhjälte utan moraliska dilleman och tveksam beslutsfattningsförmåga hade jag nog aldrig kunnat relatera till honom så mycket som jag gör för faktum är att jag rent av identifierar mig med honom. Från besluten han fattar och värderingarna han har till hur han kommunicerar, hur han klär sig och till och med vilken kamera han har gör att jag känner en sjuk link-up till honom (där får ni ordet placerat i ett sammanhang. Slit det med hälsan).

39268-389Kanske är jag mitt inne i en identitetskris och fastnar väldigt lätt för karaktärer som skapas för MTV-generationens åldrande inte-tonåringar-längre för att kränga serier (för skriver du en historia som läsaren kan relatera till har du det vi i branschen brukar kalla "halva inne"), men allt det till trots och allt detta ovanför (och lite till här nedanför) är för mycket för att det bara ska passa in med min egen personlighetskris, det är nånting mer för jag kan verkligen inte förstå hur någon kan göra en serie som träffar så rätt, om och om igen. Från första sidan har DMZ imponerat mig och för varje nummer som kommer ut så fortsätter serien att sätta en ny standard som är väldigt svår att mäta sig efter. För faktum är att DMZ helt saknar motstycke för bättre än såhär, mina vänner, blir det helt enkelt inte.

En helhet är uppbygd av små delar.
För inte nog med allt det jag skrivit här ovanför så briljerar DMZ med en av de absolut mest avgörande delarna som, om det görs fel eller missbrukas, kan få förödande konsekvenser i en historia oavsett format som helst. DMZ behärskar en av de absolut viktigaste komponenterna i en helhet; Detaljerna.

För en av mina egenskaper (eller nackdelar) som oftast agerar till min nackdel är att jag är extremt (och nu snackar vi extremt) petig med små, till synes betydelselösa detaljer. Det stället där berättelseskapare (oavsett om det är tevespel, filmer, böcker eller serietidningar) brukar misslyckas fatalt är i militärutrustningens små detaljer som snabbt skiljer rätt från fel. Detta är något som "vanliga" människor kan leva ett helt liv (faktist) utan att någonsin lägga märke till, men vi som är aningens för militärt överintresserade får mer ofta en sällan en containerfull med naglar i ögonen när dessa berättelseskapare till exempel förväxlar vapen, låter skådespelare hålla dem på fel sätt, monterar sikten bak-och-fram eller helt enkelt inte bryr sig om att lära sig hur ett handeldvapen fungerar. Listan kan göras fruktansvärt lång och den fylls på (än idag, faktist) nästan varje dag med små missar som bidrar till stora misslyckanden som enbart märks av en procentandel av befolkningen och därför inte ägnas någon hänsyn.

39268-387Men jag tror att du kan gissa vilka som, med bravur, har lyckats? Ja, författaren och illustratören av DMZ. Naturligtvis finns det små missar i serien, men för en gångs skull får de fler saker om framfoten än om bakfoten. Nu får jag utfärda en liten spoilervarning, så hade du tänkt läsa serien kan du hoppa ner till nästa stycke... NU! För nu ska jag berätta om när Matthew kvicknar till i Zees lägenhet efter att han däckat när helikoptern kraschade och hon inte vet om hon kan lita på honom eller inte. Hon riktar då en en klassisk modern magasinmatad rekylmanövrerad semiautomatisk pistol mot honom och jag ser till min stora fasa hur det sitter tejp dragen över manteln och underbeslaget på pistolen (vilket är helt ologiskt för den skulle, om pistolen fungerar som den ska, rivas loss när hon skjuter alternativt hindra pistolen från att ladda om sigsjälv). Jag var då beredd att lägga ner DMZ och bara skita i att läsa den (ja, petig är jag) men jag fortsatte läsa med mina skeptiska ögon för att låta tidningen få en andra chans. Det fick den och jag fick så jag teg. För någon sida senare ber Zee om ursäkt för att hon skrämde Matt med pistolen och förklarar att manteln är trasig så pistolen inte fungerar. Det var därför den var tejpad. Det är därför jag älskar denhär serietidningen så mycket som jag gör. För den bryr sig om detaljerna.

39268-386

I <3 N.Y
DMZ är skriven och tecknad av Brian Wood och Riccardo Burchiell och gavs ut första gången i November 2005 i U.S.A. Den ges fortfarande ut i standard comic-format i lösnummer men dessa kan vara lite knöliga att få tag på. Lättare däremot är det att få tag på sammlingsalbumen som du sett på de stora bilderna i dethär inlägget. I skrivande stund finns det fyra sammlingsalbum ute med ett femte på gång nästa månad. Albumen är förvånandsvärt billiga (för att vara album och med tanke på hur tjocka de är). De kostar dryga hundralappen och finns att få tag på här, här och här.

Enjoy.

Vår tid nu

Motvikter.
Allt är inte bara spikregn i motvind, ibland dyker det upp små eller stora saker som väldigt lätt kan få hjärtat att slå kullerbyttor. Under vintern och våren har det till exempel varit inte mindre än två stycken graffitiutställningar med lite högre profil. Den ena, Blackbook Västmanland, var på Västmanlands Läns Museum (slottet) i Västerås. Den andra, Kings & Masters på Länsmuséet Gävleborg (Gävle). Båda bjöd in offentligheten i graffitimålarnas pojkrum (alternativt graffitimålarna i offentligheten finrum) och, trots att jag missade den senare av de två, så var de båda effektfulla utställningar som fick mestandels positiv respons av de flesta besökarna.
En annan sådan motvikt är den skånebaserade åttabitarstösen som går under artistnamnet Pistolina som tillsammans med fem av hennes artistkamrater bjuder upp skåne och resten av Sverige till dans på Galleri Rönnquist & Rönnquist i Malmö. Dansen är gatukonst med graffitianknytning och alla som inte dansar...

39268-381

Kulturseriekrock.
Ett ständigt återkommande fenomen i resten av världen (som lyser med sin frånvaro här i Sverige) är groupshows. Det är utställningar där flera mer eller mindre etablerade konstnärer/artister av olika slag visar upp och ställer ut sina saker under ett och samma tak och hela grejjen med denna sorts utställningar är att det blir sjukt fullproppat under just det taket och denhär gången händer det i Sverige (visserligen längst ner i Sverige, men tågen går att åka i också) och det ser ut att bli trångt under taket.

Tre artister från Stockholmsregionen och tre från Malmö ska visa Sverige vad vår generation menar med konst. Dessa sex bildar Fulkultur (som de själva vill kalla det, men inte riktigt får) och består av Burgos, en asfaltsodlad konstnär från Stockholm. Kaos, en graffitigud från Uppsala. Världens grymmaste Johanna Ritscher, en form och designtjej ursprungligen från Uppsala (men nu i Malmö). Den abstrakta ex-graffaren Karl Valve. Den mänskliga estetlinjen Malin Vulcano och sist men inte minst självaste Pistolina som presenteras bäst av henne själv på hennes blogg.

39268-382

Helkväll.
Vernissaget börjar den 31a Maj på Galleri Rönnqvist & RönnqvistIsak Slaktaregatan 3 i Malmö och de som tänkte sig ett lugn eftermiddagsvernissage med snittar och pinsam tystnad får nog vänta några dagar, alternativt se sig om efter en annan sorts subkultur, för dethär är fulkultur och den sitter inte still.

Kalaset börjar klockan 17.00 med livemåleri, massor av musik och vin. Partyt är kvar på galleriet till 20.00 då det flyttar över till Vinylbaren som är paxad av utställarna och alla som var med på huvudvernissaget mellan 21.00 och 24.00. Där kommer Johanna Ritschers DJ-Crew Collabo Queens spela musik. Och justja, LoopTroop kommer också.

För de som inte kan komma på festen pågår utställningen i sex veckor framåt, till och med den 20e Juli och när utställningen börjar lida mot sitt slut kommer den att vinkas adjö av en finish-age avslutningsfest, även denna med abbonerade klubbar, barer och ännu mer musik. Mer info om det kommer senare.

Se nu till att för allt i världen inte missa dethär!

In recent news.

Xplicit Grafx
För en tid sedan fick jag upp ögonen för det franskbaserade graffitimagasinet Xplicit Grafx. Första gången jag bläddrade igenom ett nummer så slogs jag över hur märkbart inkonsekvent tidsskriften är vad det gäller bildkvaliteten, detta för att de tar en överhängande del av deras foton från de folk skickar in till dem (då de har en utförlig instruktion i varje nummer om hur man gör just detta) och först kändes det lite ihåligt, som att Xplicit Grafx inte var mer än en sorts imageshack (en gratis bildhostingsite på internet där man får ladda upp hur mycket bilder som helst, typ) fast för graffitibilder. Det var lite som att tidningen saknade en själ (om du förstår vad jag menar, vilket jag tror att du gör).

39268-380

Men efter att det snabba bläddrandet övergått till.. ja.. ett långsamt bläddrande så märkte jag hur Xplicit Grafx är raka motsatsen till en själlös tidning utan det är just det att bilderna är inskickade, om än med varierande kvalitet men med en sjuk närvaro som ger tidningen näst intill ett eget liv. Det blir så mycket mer än ett läsardeltagande, det blir en läsarnärvaro som jag ännu inte har hittat en motsats till någon annan stans utan tidningen är väldigt unik i många bemärkelser och man vet (nästan) aldrig vad man kan vänta sig från den (förutom en stor del sprayburkskonst). Men de smyger även in andra former av graffiti så trots att det är en ganska strikt graffititidning så är den samtidigt väldigt varierande.

Mitt andra första intryck var att det skulle bli en fotoinflation, för tidningen har nämligen en märkbart hög procenthalt foton-per-sida och det är (tråkigt nog) rätt lite text. Det blev det inte, eftersom att det är så många olika fotografer och varje bild talar en egen historia så är inget foto beroende av det andra. Och även fast det är synd att det är en såpass liten del text i tidningen (och den består av först en text på franska, sen samma text igen, översatt till engelska) så är den texten som finns långt mycket bättre än vad jag trodde att den skulle vara och de tar upp väldigt intressanta och oväntade ämnen med målarna som de interviewar. Så kort sagt så är Xplicit Grafx något överraskande och långt över förväntan, speciellt eftersom att kvaliteten är konsekvent. Jag rekomenderar den varmt.

Xplicit Grafx finns att köpa från bl.a Highlights.nu och No.13 i Uppsala eller Xplicit Grafx hemsida.

Ödeläggelse

Tänk om du såg det du älskar lämnat i ruiner. En idissling av "Här i uppsala, där konst dör"
I det inlägget jag länkar till här ovanför kan du läsa när jag kallpratar om hur vi river ner våran (faktist) konst som om det vore den sista bossen som måste bekämpas, kosta vad det kosta vill. Och kostar det gör det, otroliga mänder pengar läggs ner på sanering varje år (mer pengar än vad man egentligen kan begripa faktist) men det inlägget handlar egentligen inte om sanering utan om hur det inte läggs någon energi än mindre ekonomi på att försöka bevara de målningarna som sitter på ställen som ska rivas.

Det finns helt enkelt inte tillräckligt många, tillräckligt viktiga, tillräckligt inflytelserika eller bara helt enkelt rika människor som bryr sig tillräckligt mycket för att fördela någon form av resurser åt att försöka bevara något som jag och många med mig räknar som kulturarv. Problemet är att vi inte är tillräckligt många som bryr oss och ännu färre som försöker göra något åt det.

Dehär bilderna är troligtvis de absolut sista som togs av den gammla fabriken (vad den nu gjorde) på Hällbygatan i utkanten av Luthagen i Uppsala. Ingenting av det du ser på något av följande foton i dethär inlägget finns kvar längre utan det enda som är kvar är stora gråa högar av krossad betong, endel med lite färg på och med armeringsjärn som sticker upp här och var.

39268-356


Historian om vår tids historia.
Det var en ganska surrealistisk känsla att stövla (i vita sneakers) omkring i fabriken, den gav intrycket av att den en vacker dag (som troligtvis inte upplevdes som särskillt fin) helt plötsligt bara dog. Till synes hastigt övergiven kunde man till exempel se hur arbetarnas overaller hängde kvar på och i skåpen i omklädningsrummet tillsammans med dagstidningar och tandkrämstuber som att de väntades användas dagen efter, nästa arbetsdag. Som aldrig kom.

Istället kom det graffitimålare som under ett tiotal år målade väggarna efter eget styre. Eftersom att det inte var oändligt med väggar så målades flertalet av målningarna över (den självmordsbenägna delen av graffitikulturen) men många av dem hade suttit orörda sen de målades för över tio år sedan. Tio år gammal konst är det ju naturligtvis ingen som höjer ögonbrynen för i vanliga fall, men i graffitins fall är tio år väldigt länge eftersom att majoriteten av målningarna hinner försvinna innan de ens suttit i ett halvår.

Jag har ingen flashig statistik över graffitihistorien men tänk dig att de flesta av alla målningar från en konstform som inte funnits någorlunda etablerad längre än 35-40 år inte längre finns kvar. När börjar det bli dags att tänka på graffiti som relevant kultur? När börjar det bli dags att tänka på graffiti som nutidshistoria? Som det ser ut nu i vår tids historia finns det väldigt få, om ens några, graffitimålningar som bevaras i sitt ursprungs element. Är det så vi vill minnas en av vår tids mest kontroversiella konstformer? Som något våra föräldrar tvättade bort.

39268-357



För en graffitimålning är mer än bara formen och färgen. Det är kompositionen av målningen i sig tillsammans med omgivningen och det faktum att målningen i de flesta fallen är otillåten och konstnären anonym som ger målningen ett liv och en kraft som gör just denhär konstformen till just kraftfull. Det är vad jag försöker att förmedla och ibland lyckas med på mina foton som jag lägger upp här. Känslan.

För om du tänker på dagens konstnärer och artister så saknar de den självlösheten som finns hos graffitimålare. En graffitimålare kommer aldrig få erkännande, uppskattning eller än mindre ersättning för sina konstverk som konventionella konstnärer och artister översköljs. Istället för uppskattning och ekonomisk ersättning får de på sin höjd utskällningar och böter eller fängelse i upp till fyra år. Jag lyssnade inte sådär jättenoga på allt som sades när jag gick i skolan som barn, men jag minns något om hur människor för ett par hundra år sedan fängslade och dödade oliktänkande konstnärer och teoretiker endast för deras tankar, känslor och konst. Jorden var platt och kvinnor fick inte rösta. Ett par hundra år senare klappar vi oss själva på axeln för att vi leder utvecklingen?


Graffiti som konstform är inte inbjuden till det offentliga rummet, så den bryter sig in.
Jag tror att det enskillt största problemet med graffiti, det som gör att det läggs sådana enorma resurser på att bekämpa några människor som inte gör mycket annat än att byta färg på en yta är den enorma maktlösheten personer i maktpositioner känner när de, utan att tillfrågas eller ens respekteras får sin vägg målad i lila och grönt och blått och rosa istället för grått. Maktlöshet är och kommer alltid att vara det absolut värsta du kan utsätta en annan människa för. Att placera någon i ett maktlöst tillstånd (frihetsberövande) är ett brott som är värre än bl.a misshandel om du läser i vårt rikes lag och jag tror att det är vad graffitimotståndare (aktiva eller passiva) känner när de råkar ut för den. Graffitin.

Blanda det med rädslan vi människor till synes medfött har för det okända (det måste vara någon sorts överbliven nedärvd överlevnadsinstinkt som ligger och skvalpar i botten av vår genpool), den rädslan för det vi inte förstår, vår egen främlingsfientlighet som vi allt för ofta blandar ihop med känslor och uttrycker som åsikter. De två komponenterna, maktlöshet och oförstånd förklarar en stor del av de starka känslorna som onekligen dyker upp i beskådarens ögon när han eller hon ser en graffitimålning. För en graffitimålning säger så mycket mer än de tjocka, svårlästa bokstäverna den innehåller. Den säger bland annat att någonstans är någonting väldigt fel i vårt eget hus och det är upp till dig som betraktare att se dig om och ta reda på vad det är som är felet. Tillsammans med viljan och önskan om en problemfri tillvaro blir det bara sörja av det hela och vi vill inte se att något är fel, vi vill hellre blunda än att erkänna det för om vi blundar slipper vi tänka och där hjärnan tar slut tar känslorna över och nävarna vid. Och våra nävar är hårt knutna längst ut på lagens långa arm.

För även om du inte kan läsa vad det står kan du inte blunda för att det betyder något.

För i flera länder (inklusive vårt eget flaggskepp till fasadland) läggs det flera gånger mer pengar och resurser på att bekämpa och sanera graffiti än vad det gör på att bekämpa svält, fattigdom och våldsbrott. Vad det beror på kan jag, som med mycket annat, inte svara på. Men jag tror att både du och jag kan gissa oss till att det beror på att vi gärna håller oss själva som exempel för en exemplarisk tillvaro och naturligt väljer att hålla en fasad viktigare än det som finns bakom väggarna. Oavsett om det är vår fasad utåt resten av världen eller väggarna till vårt eget hem. I alla aspekter det bara går att se det ifrån.

Pusselbitar.
Förlåt mig om jag ikoniserar denhär gammla rostiga fabriken till något mer än "bara" en rostig gammal fabrik, men jag kan inte rå för att mitt hjärta skriker när jag stegar omkring bland bitarna av det som en gång var något som var ett exempel och en ikon för allt vi kommer ifrån och allt vi representerar, våra känslor och våra åsikter när vi försöker göra det fula våra föräldrar lämnade åt oss så fint vi bara kan. Det som följer här nedanför är allt som finns kvar efter ödeläggelsen.

39268-374


Jag har alltid varit dålig på att lägga pussel.


Semi

För länge sedan i en galax inte allt för långt borta.
Ända sedan jag under 1900-talet började lägga märke till graffiti som något mer än bara tjocka bokstäver och mycket färg skrivet på väggar runt om i staden så började jag lägga märke till målaren Semi. Då var det enkla former, snabbt målat med fåtalet färger inblandade. Sedan dess har det bara fortsatt framåt i full fart. En av de sakerna som gör att Semi framstår med individualitet är flitigheten och tillgängligheten. Han/hon (vad vet jag?) står bland annat för en utav Uppsalas mest centrala och äldre målningarna som fortfarande sitter kvar (måtte den aldrig bli bortsanerad). Jag minns inte när den kom upp eller exakt hur gammal den är, det enda jag vet är att den har blivit en del av staden lika mycket som min uppväxt i den.

Under 90-talet bestod Semis målningar mest av de (tidigare nämnda) enkla formerna med få färger ganska hastigt uppslängda (av naturliga anledningar) men även då kunde man se målarens sinne för vad som fungerar och inte fungerar och hans eller hennes enkla sinne för att mindre, i många fall, är betydligt mycket mer. Det är kul att följa Semis utveckling som målare från de tidiga målningarna till de senare mästerverken i 8-bitars-stil där han eller hon tydligt behållit den enkla, raka, formen men utvecklat en imponerande burkteknik och börjat använda sig av varierande men fortfarande enkla och raka färger, allt detta utan att flytta målningarna för långt från händelsernas (nåja) centrum.

39268-356

Individualitet.
Uppsalamentaliteten, en naivt förnekad, dold sorts jantelag blandad med identitetsförvirring där vi fostrar varandra till att dels inte sticka ut, dels med stora ögon observera världen runt oss i tron om att vi är väldigt uppkopplade och medvetna men samtidigt med ett förbud från att kopiera eller ens inspireras för mycket av varandra och andra är en inställning som präglar samtliga subkulturer i staden och graffitiscenen är inte på något sätt ett undantag från detta.

Detta gör att de individuella målarnas egna utveckling i många fall går väldigt långsamt då de dels inte tillåter sig själva att inspireras för mycket av varandra eller andra samtidigt som graffitin, precis som alla subkulturer och rent av alla innevånare i Uppsala saknar något som är eget och väldigt individuellt för just Uppsala. Kanske beror det på att Uppsala har en väldigt hög innevånaromsättning generellt, eller så beror det på att det helt enkelt är så saker och ting går till i den här staden. Det blir Uppsalas (sorgligt nog) ständigt återkommande moment 22 då det oftast krävs inspiration för att utvecklas, men samtidigt en egen grund att utvecklas ifrån. Uppsala i ett nötskal.

39268-356

Inga regler utan undantag.
Detta är, som du ser, naturligtvis ingen stenhård regel helt utan undantag och även om det skulle vara det så har vi flera självlysande människor här i staden som vägrar finna sig i Uppsalamentaliteten och inte heller här är graffitiscenen något undantag. Alls. Över huvud taget. Jag tror inte att det handlar så värst mycket om att våga gå lite utanför gränserna för faktum är att det värsta som kan hända är att de som håller Uppsalamentaliteten som en livvstil får känna av och försöka leva ut sitt eget behov av individualitet genom ett aktivt motstånd till trender. Där de får känna sig lite speciella och väldigt äkta genom att helt enkelt vända ryggen till förändring i ren rädsla för den. Det hela handlar snarare om att tillåta sig och andra att gå utanför gränserna och ramarna för det vi redan har, det vi ser varje dag över allt. För det som är inom ramarna har vi redan och vi ser det varje dag.

39268-355

Uppskattning.
Det är inte bara jag som fullkommligt älskar Semis målningar, de få som har fått se bilderna som du ser i samband med att du läser dethär (förutsatt att du inte är blind men då skulle du heller inte kunna läsa dethär) har gillat dem skarpt, men även två av de ställen som fått Semis målningar (bilden längst upp i dethär inlägget och den här nedanför) sa att de tyckte om dem och en av dem uttryckte sig såhär:

"Jag tycker om de fina färgerna och framför allt är jag glad att vi fick en sån fin"

En något oväntad reaktion faktist, men faktum är att denhär sortens graffiti, som är enkel utan att på något sätt vara simpel, uppskattas i väldigt stor utstreckning både av de som inte är djupt insatta i alla olika sorters graffitistilar som finns men även den erfarna graffitieliten. Hur som helst så är det väldigt roligt att se alla målares utveckling, hur fort eller långsamt den än går och åt vilket håll den än drar iväg.

39268-354

Uppsalainterview.
På den halvsovande graffitisidan capitalsthlm.com finns en ganska intressant interview med några målare från Uppsala om graffitin, mentaliteten och inställningarna bland målarna i och runt omkring Uppsala.

Läs den här.

Fresh to death (dethär är ingen modeblogg)

Det blir ett jävla tjat om att året börjar NU.
För dethär året börjar precis som det förra gjorde, förutom att jag (hittills, peppar peppar) sluppit dendär galna magsjukan som jag hade för ganska exakt ett år sedan nu. Men för en gångs skull är det faktist ganska skönt med lite rutin istället för konstanta förändringar på grund av total förödelse som lämnar mig i ett vraklikt tillstånd där jag måste plocka upp skärvorna av migsjälv och det som en gång varit men aldrig mer, någonsin, kommer att bli.

Istället börjar det med fint väder (inte de senaste vinterdagarna, jag menar förra veckan), en bil som efter lite batteriproblem och ett tappat humör snällt startade och gick igenom besiktningen utan problem. Det finns egentligen inga anledningar till varför den inte borde göra det förutom att jag (mer förut, skärvor och allt detdär) haft en kronisk otur vad det gäller allt. Men den verkar ha tagit semester för stunden. Jag hoppas att den aldrig någonsin kommer tillbaka. Oh, och jag har ett par nya skor...

39268-352

Minnesmotorväg (jag hade visst lite mer att säga om bilen).
Det är med ett sorgset hjärta jag har beslutat att sälja min fina bil. Det är troligtvis sveriges enda Nissan Almera som blivit behandlad som om den vore en Lamborghini. Det är väl det som är anledningen till varför jag säljer den, för att jag är för rädd om den. Jag tar den till exempel inte till jobbet då det sliter i onödan på bilen. Jag tar den inte heller för att åka och handla då det också sliter, helt i onödan, på bilen. Om jag ska resa någonstans så tar jag mycket hellre tåget, dels för att det är kul och jag är smygtågfantast men också, till största del, för att det sliter på bilen. Så det enda användningsområdet jag har kvar för den fina bilen är joyrides. Små eller stora åkturer som enbart är för skojs skull och de om något är ju helt onödiga. Det resulterar i att bilen bara står och kostar mig en hel drös med pengar helt i onödan och både jag och bilen förtjänar bättre än så.

Det som är absolut värst med det hela är ju inte att jag kommer att vara utan bil, det klarar jag mig galant utan. Det värsta är att den bilen är en symbol för det absolut bästa sakerna jag någonsin gjort i hela mitt liv. Allt bra som någonsin (med vissa undantag då förståss, men jag försöker skapa lite dramatik här) har hänt mig har hänt i anslutning till dendär bilen. Det är väl kanske det som gör det svårt men samtidigt lätt med att sälja den. Den är en så stor del av den jag var och allt som var förut. Men ingenting av det är någonting längre och bilen gör sig nog bäst någon annan stans. Nya minnen åt någon annan.

39268-351

Ett inlägg om en bil med bilder på ett par skor.
Fast det har ju handlat väldigt lite om själva bilen och väldigt mycket om vad jag känner och inte känner längre för den. Eller något i den stilen. Hur som helst så finns det ju ingenting ont som inte för något gott med sig (och inget gott som inte för något ont med sig?) för när/om jag lyckas sälja bilen så kommer jag eventuellt att ha råd med ett nytt objektiv med vibrationsreducering till min kamera. Köpt tröst.

Men jag kommer att sakna den.

Etthundranittio

Safari.
Häromdagen fick jag för första gången (nej, andra gången. Nej tredje blir det ju! Här sitter jag och ljuger, förlåt mig) sällskap ut på fotosafari. Det som skiljer häromdagen från de andra två är att denhär gången tyckte mitt sällskap att det var kul att följa med och stod inte bara och suckade medans jag klättrade runt. Det är väldigt ovant och det krävs att det är någon som tycker att det är ett uns (finns ordet "uns" över huvud taget, petra?) intressant att röra sig på ställen som är en bit utanför normala promenadvägar och istället klättra över ett eller två stängsel och/eller krypa ner under ett par broar (se bilderna nedanför).

39268-345

Stress.
För annars blir det lätt så att sällskapet tyckte att "hänger du med ut och fotar?" lät romantiskt och borde inneburit "kaffe latte" och inte "skrubbsår" lätt får väldigt tråkigt och då (som jag skrev alldeles nyss) bara ställer sig och suckar. Och ingenting stressar mig så mycket som när någon är (faktist) snäll och håller mig sällskap men innerst inne tycker att det är fruktansvärt tråkigt.

Det enda som händer då är att jag får dåligt samvete och skyndar mig med mitt fotograferande vilket resulterar i att jag levererar dåliga foton. Och ingenting är så frustrerande som att komma hem och tömma kameran och märka att de bilder jag tagit blivit dåliga på grund av mitt eget slarv. För att behöva gå tillbaka och göra om, göra rätt enbart för att jag varit dålig är inte ett dugg charmigt utan känns mest bara avslaget (och bakläxa är ju nästan aldrig någonsin kul, alls). Det är altså inte mitt sällskaps fel att det bara blir skit av det hela och om den personen då även blir fysiskt obekväm (vassa kanter, betong, smuts, rost) så känner jag mig rent elak som ens kom på tanken att släpa med någon stackare (förlåt simba). Det har väl kanske gjort att jag varit väldigt sparsam med inbjudningar (eller så vill folk helt enkelt inte följa med).

39268-346

Lugn/Undantag/Martin.
Men sen finns det sådana som Martin som gärna följer med och inte bara håller mig sällskap utan även hjälper till med att hålla upp stängsel så jag kan krypa under, håller i min kamera när jag ska klättra, borstar smuts osv osv (en riktig assistent med andra ord, lolz) men han är även intresserad av att köpa sig en egen kamera (för helt andra ändamål, han sysslar rätt mycket med amatörporr nämligen. inte.) så han är nyfiken och vill lära sig de få sakerna jag kan lära ut (mycket med kameror, för mig i alla fall, är att jag förstår det men skulle aldrig kunna förklara det. Det kanske bara är jag som är opedagogisk, men du kommer att greppa vad ISO är. Googla annars. Jag går en lärarutbildning om det inte funkar).

Men (igen) det är inte det jag skrivit här ovanför som gör det så fruktansvärt (fruktansvärld?) kul att ha med mig Martin till alla (någorlunda) övergivna platser vi besöker. Det som gör det hela mycket roligare, det som gör hela grejjen, är att vi sen ett par år tillbaka, filat på en historia om när zombieutbrottet kommer.

39268-348

Det är när och inte om.
Det hela började som en ganska slapp diskussion (blev det rätt nu?) om vad vi skulle göra när det händer men har, såhär ett par år senare (ja, faktist), blivit en faktist ganska fyllig berättelse om hur det kommer att bli, vad vi kommer att göra och hur vi kommer att klara oss (för vi klarar oss. Vi är beredda). Jag tror att det skulle bli en ganska bra bok faktist men även om det inte blir det så är det en riktigt rolig tanke att dela med honom.

Hur som helst så är det ganska många gånger när vi går omkring (inte alltid för att fota, ibland bara för att) på (någorlunda) övergivna platser som vi funderar ut ett nytt "kapitel" i berättelsen och då, när vi står där, så känns det ibland (om man använder sin fantasis fulla potential) lite som verklighet. Speciellt när solen värmer metallen som vissa skjul (se bilder) är byggda av så att det låter som att det faktist är de odöda kvarlevorna av någon som rör sig inne i skjulen. Då känns det som att jag är tolv år gammal och inte ett dugg kaxig över huvud taget.

39268-349

(inte) Ledig (längre).
Jag var (av en ren slump) ledig hela förra veckan och jag måste ha gjort något bra någon gång i mitt liv för det va lite gråmulet där på måndag förmiddag men sen sken solen hela veckan. Det är en ny trend, eller... jag hoppas att det är en ny trend. Bra sammanträffanden det vill säga. Mitt liv är nämligen (trots mångas protester) så att mitt liv är kantat helt baserat på sjuka små eller stora sammanträffanden, överallt. Hela tiden. Det kan tyckas vara väldigt kul och spännande, men tyvär är det oftast rätt kassa sammanträffanden, men ibland dyker det upp små motvikter.

Förra veckan var en sådan och de mottages varmt.

Stick-upp

Uppsala stickerjam.
Nu hade det varit perfekt om jag hade en nogrann källföteckning för jag tänkte hänvisa er till en bok (eller en artikel eller en hemsida eller vad det nu var. Det är det som är problemet. Jag kommer för mitt liv inte ihåg var jag läste det) men det handlade om nu när graffiti som urkonstform blivit fint nog för allmänheten (fast de formulerade sig bättre än vad jag gör). Det var en väldigt intressant text och det hade varit lyckat om jag som journalist (se banverket för referens) kunde hänvisa till den enligt korrekta, oskrivna, regler.

Hur som helst så är Graffiti (enligt Wikipedia, som alltid har rätt) ett sätt att genom texter och bilder (oftast olovligen) uttrycka sina känslor och åsikter. I dess urform stämmer det, men ordet graffiti som vi använder det beskriver spraykonstformen och inte all sorts (oftast olovlig) åsiktsexponering. Där kommer Graffitins systerkonstform in i bilden, gatukonsten.

39268-340

Gatukonst.
Det är ett väldigt omfattande ord och även om den traditionella spraykonstgraffitin visserligen räknas in till ordet så är det oftast inte det som menas när vi vanligtvis använder ordet gatukonst. Istället syftar vi på alla andra, alternativa former, av åsikts- och känsloredogörelse som pryder våra gator. Det finns egentligen ingen stor förteckning över vad som är och inte är gatukonst, men de vanligaste formerna är stenciler och (som dagens tema) klistermärken.

Eftersom att sprayburksgraffiti (jag kallar det bara graffiti från och med nu, ok?) mer ofta än sällan upplevs som väldigt offensiv och kontroversiell men också väldigt intern bland målarna så har vardags-svensson väldigt svårt att uppskatta målningarna men också att ta till sig av eventuella budskap som förmedlas genom dem (alla är inte vana vid att läsa wild-style, tyvärr). Istället döljs innebörden (och det fina) med den bakom en dimma av aggressioner och oförstånd och hela (eller kanske halva) poängen går förlorad.

39268-337

Förstånd.
För det säger ju sigsjälvt att ett enkelt klistermärke med en övertydlig bild har ett budskap som är lättare och enklare att greppa når betydligt fler än en traditionell graffitimålning. Att det sedan är lättare att smacka fast ett klistermärke gör det märkbart enklare för konstnären (eller förmedlaren, det beror väl lite på syftet) som finner många fördelar med de alternativa, enklare, formerna av gatukonst. För att t.ex ställa sig med en ryggsäck full med sprayburkar och färglägga en vägg är inte alltid en diskret syssla och det har en tendens att väcka rätt mycket uppmärksamhet och ordningsmakt så är det inte alltid det mest praktiska att utföra. Sen upplevs det ju inte som riktigt lika farligt med "olovlig affischering" som klistermärkande klassas om man jämför med graffiti som rubriceras som "Skadegörelse".

39268-333


Medaljens baksida (öppna ögonen).
Problemet som klistermärkeskonstformen dras med är att det inte är många som märker den, trots att den är överallt längst alla (åteminstone väldigt många) av våra gator. Jag kan varmt rekomendera att du börjar titta på vad det är på alla klisterlappar som sitter på våra stuprör och elskåp staden runt. Kanske ser du något som får dig att tänka till eller bara något som får dig på lite bättre humör. Jag kan inte låta bli att känna mig lite mindre ensam när jag går runt på mina gator som är flitigt dekorerade av någon som hällt ner en liten bit av sin själ eller sina tankar på en pappersbit med lim på baksidan. Bara för mig.

Bara för dig.

39268-335

Dagens fotografering.
Nu börjar det nästan kännas tjatigt när jag idisslar fakta om hur snälla alla är mot mig när jag är ute med kameran, men människor fortsätter att överraska mig med sin vänlighet. Det är som att de åsidosätter sigsjälva och deras egna prioriteringar enbart för att hjälpa till med (eller åteminstone inte förstöra) fotograferingen. Jag har (förutom att folk anstränger sig för att inte vara i vägen) fått stolar och pallar utlånade (ibland är jag lite för kort för min egen vilja) och även bärhjälp med dessa fram och tillbaka.

39268-344

lifter hjärta highlights.nu
Från och med nu kliar jag och highlights.nu ryggen på varandra (och jag slipper den fula reklamen som blogg.se tvingar in i det senast uppdaterade inlägget. Senast jag såg den var den om en bok om hur man handskas med ADHD, tack för den). Jag har följt highlights site en ganska lång tid nu, dels för att de har en enorm mängd ögongodis för graffitiälskare men också för att de har ett magnifikt nyhetsbrev med en imponerande sammanställning av gatukonst-nyheter men också ett praktist kalendarium med en sammanställning av allmänt roliga saker som försiggår runt om i landet.

Ett hett tips för alla er som håller på att tappa era byxor.
Tack för att du läste.

Det svåraste att fånga.

Mina foton.
Först och främst, tack för era sjukt snälla kommentarer som ni lämnar! Jag växer minst en centimeter för varje gång någon av er strör lite socker på mig (som bara ni kan). Det är lite frusterande att jag inte har något sätt att kontakta er tillbaka (förutom att skriva här då förståss) men det kanske hör lite till charmen? Hur som helst, vem du än är, det är skitkul att du gillar det jag gör. Tack!

39268-330

Min musik.
Jag kan ju förmedla ganska mycket här igenom. Jag har ju mitt fenomenala fotoöga och mitt oöverträffade grafiska sinne blandat med min fantastiska berättarteknik (som förresten är lite motsägelsefull då jag har fått höra att jag berättar saker på ett så roligt sätt att det är kul att läsa vad jag än skriver om, då blir jag rädd att någon ska missa vad jag försöker säga när jag maskerar det med mina ord). Nu överdriver jag ju naturligtvis litegrann (så höga tankar har jag faktist inte om migsjälv, men jag jobbar på det) men jag kan ju med hjälp av min kamera och min dator visa er allt jag ser och berätta allt jag tänker men det har lett till att en av de tre (eller tio) viktigaste sakerna i mitt liv har blivit lite mobbad här på sidan. Min musik.

39268-329Min musik.
Och nu menar jag inte musiken som jag skapar, för någon sådan skapar jag faktist inte. Ibland går jag och funderar lite på ett par låtar, eller tankar, som jag skulle vilja göra till musik men det kommer nog aldrig (någonsin) att bli av (tyvär). Det hör nog ihop med att jag står i lite utav ett vägskäl (vägsjäl? Nej. Vägskäl måste det vara) i livet där jag måste börja sträva efter att göra något som är vettigt och inte bara någonting som genererar pengar. Jag pratar om min arbetssituation (jag kommer tillbaka till musiken snart) och dess tendens att behöva en förändring. Snarast (arbetssituationen altså, musiken ska vara precis som den är). Problemet (som egentligen inte är ett problem men det blir ett problem när jag gör det till ett problem) är att jag inte vet vad jag vill göra för något.

Jag vill liksom inte "bara" skaffa ett nytt jobb som jag går till enbart för att generera pengar, utan jag vill ha ett jobb som jag går till för att det är vettigt. Naturligtvis är det vettigt att tjäna pengar, men duvet.. jag vill ha kul också. Nog för att mitt jobb som jag har nu är roligt emellan åt, men det är liksom inte sådär högre-syfte roligt. Jag tror att du förstår vad jag menar. Jag hoppas att du förstår vad jag menar. Nu har jag kommit av mig i det jag kom in på när jag kom av mig från musiken. Jo, anledningen till varför jag inte kommer att göra musik är att jag inte är dels att det redan finns så brutalt mycket bra musik (som är så bra att jag inte kommer att kunna hålla mig ifrån att nämna den här på sidan lite då och då) men dels för att jag inte är i närheten av intresserad av att göra egen, det står mycket annat i vägen och om jag ska ägna mig åt någonting så bara måste jag ägna verkligen hela mig åt någonting. Och jag har redan tre-fyra saker som jag kunde ägna hela mitt liv åt. Det är synd om oss i-landsbarn.

Nu, min musik igen.
Jag är en sådan som aldrig (aldrig aldrig aldrig) tröttnar på de sakerna som jag tycker om (förutsatt att jag tycker om sakerna tillräckligt mycket då förståss). Det är naturligtvis på gott och ont för tittar man lite snabbt så kan jag beskrivas som variationslös (och tittar man lite längre så får man det bekräftat, ha!) men det är ingenting som jag kan göra något åt och jag vet ärligt talat inte om det är något som jag vill göra något åt. Jag hoppas jag aldrig kommer att behöva göra något åt det. För jag kan lyssna på en (av mina många, faktist) favoritskivor verkligen hur många gånger som helst. Detsamma gäller tevespel, film, serietidningar, människor (öh.. ja, du förstår vad jag menar).

Problemet med musiken är att den är väldigt svår att fånga på bild och med text. Just för att musik inte består av varesig bild eller text (nu räknar jag inte låttexter naturligtvis, de är rätt avgörande men fortfarande inte mer än poesi utan musik). Det är väl den största anledningen till varför jag pratat så lite om musik hitills. Det är så svårt att visualisera så att ni förstår vad jag menar, men vad vore jag för person om jag bara sket i saker och ting enbart för att det är svårt?

Exakt

Hot shots

Heldag.
När jag vaknade idag (igår) så va det altostratusmoln (sådana moln som täcker hela himmlen och allt bara är grått och det finns typ inga skuggor och ja, jag är även meterolog. inte) över hela himmlen och jag ville fota starkt, varmt solljus och skarpa, hårda, skuggor. Lite besviken (okej, jävligt besviken) satte jag mig vid min xbox och sympatispelade men hann knappt starta den innan det blev ospelbart p.g.a solljuset. Sekunden efter var jag utanför dörren. Sommar. Nu!

39268-328

Respekt med tillhörande löshet (frånvaro).
Kommer du ihåg att jag skrev att jag blev positivt överraskad över den respekt (nu snackar vi genuin hänsyn) jag får när jag står/sitter/ligger/klättrar med min kamera? Fenomenet visade sig igen idag (igår) då alla skolbarn i skolparken (bilden ovan) var jättegulliga och stod snällt bakom och tittade på (som att de väntade på att någonting skulle hända där framme där jag fotade. Måste vara lika roligt som att titta på när färg torkat eller, som i dethär fallet, färg som torkat sedan länge.) men inte en enda av dem gick framför och de fotgängare och cyklister som kom på gångvägen gick omedelbart en annan väg, endast för att inte vara ivägen (och kanske riskera att hamna på bild).

39268-324

Hej, jag kommer från internet. Är det okej om jag fotar?
Medaljen har tyvär en baksida. "Järnvägsarbetare" heter den. Jävla rallare kallar jag dem efter idag. Aldrig förr har jag mötts av så mycket spydigheter och okunskap om svensk lag (nej, det är inte fotoförbud här) från ett gäng tjockisar i varningsoreanga sparkdräkter. Det finns ju naturligtvis en förklaring, de ser hur jag ser ut och vad jag fotar och drar slutsatsen att.. ja, du fattar.

Men så länge jag inte beträder rälsen så är det väldigt onödigt att börja brutalisera sig och även om jag gör det så är de inte rätt personer att "sätta mig på plats". Det är sånt vi har poliser och väktare till. Men det hindrar inte dem från att försöka. Jag trodde faktist inte att de skulle vara griniga. Jag visste, när jag satte fart mot boländerna, att det skulle bli lite knökigt att få som jag vill, men att de skulle vara besvärliga trodde jag faktist inte. Det var rätt varmt och kanske hade de inte druckit tillräckligt med vatten, vad vet jag, men "Jävla journalistjävel" är väl lite väl i överkant?

39268-325

Alla andra, mestandels icke medelålders män.
Har, som sagt, varit extremt (jag blir faktist fortfarande förvånad) snälla och hjälpsamma. De har flyttat bilar, öppnat grindar så jag sluppit klättra, stått med och småpratat och till och med (inte alla naturligtvis) uttryckt sin uppskattning för målningarna. Jag kan ju naturligtvis inte ta åt mig äran för en enda av målningarna, men det är kul att höra vad de tycker om dem. Även det var oväntat. Jag antar att jag förväntar mig mer motgångar än jag råkar ut för när jag är ute med kameran. Dels för att folk är känsliga för kameror men även för att det är ett ganska känsligt ämne.

Jag antar att de som inte tycker om att få sina saker färglagda tar ut sitt missnöje på mig eftersom att de aldrig någonsin (speciellt inte med den kroppshyddan, banverket) kommer att "få tag i" de som målar för att de märker (eller antar, fast de har ju rätt) att jag inte fotar för ett negativt vinklat syfte. På samma sätt som de som uppskattar målningarna aldrig kommer att kunna visa sin uppskattning till de som målar.

39268-329

Maskrosbarn.
Sen finns det de som inte reflekterat så mycket över det över huvud taget. De är nästan roligast. De som först inte fattar varför jag ska fota det jag fotar (för som du märker så tar jag inga bensinmacksvykortsbilder) förän jag har förklarat och visat att om man tittar på det i den och den vinkeln så blir det faktist fint och att få vara med när de ser det för första gången är mäktigt. Alla håller naturligtvis inte med utan skrattar mest åt mig (och en söt tant kallade mig lilla maskrosbarn. Hon kändes som en farmor) men de som helt plötsligt börjar se sin igenvuxna, nedklottrade, rostiga bakgård (exempelvis) som något mer än en igenvuxen, nedklottrad, rostig bakgård liknar lite de som i antikrundan får reda på att deras dammiga gammla vas är värd flera hundra tusen.

Inte för att jag kollar på antikrundan, men du fattar...