Elektricitet.

Teflonminnet returns.
Jag har ju glömt att berätta om min prestation.
Min fina Alien 3D poster (se inlägget om stockholm) va ju inte direkt en gedigen skapelse, redan kvällen efter så slutade den ytterst nödvändiga lampan att fungera. Jag hade visserligen tänk att jag skulle (på något sätt, efter mycket varsamt planerande) lyckas göra den så den inte gick på batterier, utan hade en egen kontakt in i väggen, så den kan vara tänd jämt (jamnt, hur va det nu?). Men det projektet fick en rivstart iochmed att lampan gick. Hm, oj, hur ska det gå. Jo, det gick såhär:
Claes Ohlsson, en strömconverter (från 220v till 3v), en telefonsladd (10m) och ett paket LED lampor (lysdioder). Det blandat med mina extrema elektrikerskillz gjorde att poster va i fullt bruk 24h senare, nu slocknar den däremot aldrig. Förän imorgon då jag tänkt byta LED dioden till en vanlig lampa då dioder har ett ganska riktat ljus och jag vill ha det med mer spridning inne i ägget. Så det blir en uppföljning på det projektet. Jag trodde faktist inte att det skulle gå så lätt som det gjorde, visserligen fick de 4 (av 5) första dioderna sätta livet till innan det funkade som jag tänkt, men nu lyser det. Ett poäng till mig.

Dead or alive, you're coming with me.
39268-96Kvällen spenderade jag med Robocop. För bra film. För länge sedan jag såg den. Jag va väl unjefär mer än hälften så gammal (dubbelt så ung?) som jag är nu senast jag såg den, men fortfarande sitter replikerna kvar i bakhuvudet. Nått jag förvånades lite över är väl kanske hur pass mörk den filmen är ändå. Det är något jag inte tänkte på när jag va liten och såg den (Nu förstod jag varför min mamma inte ville att jag skulle titta på den när jag va liten, vilket jag naturligtvis inte* gjorde) Den känns som mycket mer än bara en actionfilm, det låter lite löjligt, men nog är det mer än en skopa sammhällskritik i den. (no shit kanske du tänker, men vafan, jag va typ 9 år och han har en automatpistol. Vem bryr sig om sammhällskritik i den sitsen? Du? Fan vilken tråkig nioåring du va i sånnafall). En annan sak som slog mig, att nu, på 40" med en hyffsad DVD va bilden riktigt bra, det hade jag inte förväntat mig då robocop alltid varit en relativt nedprioriterad film (tillsammans med Starship Troopers, fuck you den är visst bra). Och robocops design är tidlös, han skulle gott och väl stå sig i en uppföljare utan att på något sätt kännas uråldrig (jag blir fortfarande 9 år så fort jag ser honom och med handen på hjärtat beställde jag nyss en robocopleksak. Han är cool). Specialeffekterna i filmen håller även de fortfarande måtten (förutom ED209**, han ser aningens*** inklippt ut). Cyberpunk ftw****. Nu ska jag gå och lägga mig. Om en stund. Lite senare.

*Naturligtvis inte: lögn.
**ED209: Enforcement Droid series 209, Robocops onde bror.
***Aningens: Understatement of the year.
****ftw: "for teh win" förkortat. Skaffa koll, nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback