Vattenkrig.

39268-135Dagens u-landsproblem.
Jag kan inte beskriva gårdagen som något annat än "helt skev". Det va en enda lång, väldigt varierande humörsvängning. Det känndes som att jag gick mellan skratt och gråt hela dagen och jag hade ingen koll på någonting. Det är skönt att igår har blivit idag, i och för sig minns jag knappt någonting från igår. Jag vet vad jag gjorde under dagen, men det känns inte som att jag va där utan mer som att det va någon annan och jag tittade på. Men nu har jag fått sova och det behövdes.

I söndags tänkte jag att det skulle vara en bra idé att hålla mig vaken ett tag eftersom att jag skulle jobba natt måndag och tisdag. Det visade sig vara ett av mina dummaste beslut någonsin, för klockan åtta på morgonen stod ett par rörmokare (rörmockare, hur stavas det?) och de talade om för mig att de måste in i min lägenhet och fixxa med rören nu när de stängt av vattnet (ni har gjort vad sa ni?), okej tänkte jag, det går säkert fort. Men det gjorde det inte. Nu är det Torsdag och de sätter på vattnet igen om unjefär en timme. Ja, du hörde rätt. Inget vatten sen i måndags. Lev med det om du kan, jag har väldigt svårt för det. Som tur är stängde de inte av vattnet i alla lägenheter på våningen och eftersom att jag har rätt bra kontakt med min granne så fick jag gå in dit och duscha. Men idag stängde de av vattnet i den lägenheten också, så jag va tvungen att gå ner till gymmet (det som jag berättade om fem kilometer ner på sidan) och duscha (vi har fått träningskort där som plåster på såren, åh.. tack) och jag kan ju inte direkt tipsa om deras duschar då det va något av det vidrigaste jag sett. Det va så äckligt så jag duschade med tofflorna på mig och när jag va klar kände jag mig nästan skitigare än innan jag gick dit.

Västvärldens törstigaste.
Det är helt sjukt hur man inte tänker på vilken tur man har som bor i ett (till synes) i-land och har sådana saker som rinnande vatten. Det första jag tänker på när någon säger att det inte finns vatten är "vad ska man dricka då?", lite naivt. För faktum är att jag inte kommer ihåg när jag drack vatten från kranen senast (jag kommer inte ens ihåg när jag drack vatten över huvud taget senast), det som är svårt, fel, helt omöjligt att vara utan är att kunna borsta tänderna, raka huvudet, duscha, diska, spola toaletten men framför allt tvätta händerna.

Så, altså, jag har haft byggjobbare som kommit in (oinbjudna i mitt hem. okända människor i mitt hem)som dykt upp nån gång mellan sju och åtta på morgonen och börjat slammra med alla rörledningar i lägenheten hela dagen, ända in på kvällen. Nu antar jag att det kan vara svårt att sköta ett sånt arbete med låg volym och deras dieselmaskin utanför fönstret va nästan värre, men ibland kändes det som att de ansträngde sig för att det skulle låta så mycket som möjligt. Inte nog med att jag inte har något vatten och fler byggjobbare än tavlor i lägenheten så stökar de ner mer än.. mig.. så det har inte varit någon idé att städa för det känns som att jag lever i en arbetsplats. Allt dethär, blandat med sömnbrist har gjort att jag har kännt mig näst intill hemlös för jag har inte kunnat sitta här hemma i lugn och ro och det är det som är en av de viktigaste sakerna för mig, att jag har frid och trivs i mitt (städade) hem.

Men snart är den mardrömmen slut.
Tanken va att de skulle ha vattnet avstängt till imorgon också, men (jag tror att det va för att jag skällde ut dem för att de va idioter, kanske borde jag be om ursäkt. Nog för att de är idioter, men jag tror jag överkalibrerade utskällningen då den skedde i låga kurvan på en av mina humörsvängningar) de jobbade över igår för att bli klara tidigare så allt ska återgå till det vanliga en dag tidigare. Bara en halvtimme kvar tydligen, sen bor jag i ett i-land igen.

Sen får jag städa igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback