Freeride

39268-238

Helt ute och cyklar (skitkul erik, verkligen).
I väntan på allting så trodde jag att denhär dagen skulle bli en transportsträcka till imogon för imorgon åker jag till Gävle över natten, äntligen. Men transportsträckedagar brukar vara ganska (läs väldigt) värdelösa och de brukar mest sluta med att jag röker alldeles för mycket och klättrar sönder mina väggar. Men som du kanske har förstått vid dethär laget så blev det en såndär dag som blev så pass bra att jag va tvungen att ta fram kameran och (visserligen ge den till Conny så han kunde...) föreviga den digitalt.

39268-243

Jag trodde att idag skulle bli en transportsträcka till imorgon. Jag va rädd för att idag skulle bli en transportsträcka till imorgon, för sådana dagar är i väntan på vadå-dagar. Citalopramdagar. Och de dagarna har blivit mer och mer sällsynta nu för tiden (hej Hanna!) därför visste jag inte riktigt hur jag skulle må när jag vaknade. Bra va det inte i alla fall, men i hallen stod min räddning, min cykel. Men hur mycket jag än biter ihop och försöker intala mig att det faktist är kul att cykla runt ensam, vilket det visserligen är ibland. Ibland, de gångerna jag behöver rensa skallen, gör jag det bäst på min dirtcykel. Men idag va inte en sådan dag, idag va en sådan dag då jag va extremt sällskapssjuk mitt i min jagbehövervaraensamperiod och efter att jag gjort boländerna på två (och ibland ett) hjul så kände jag mig extremt ensam när jag irrade runt planlöst på Sysslomansgatan.

Då kom Conny till the rescue, eller kom och kom, han svarade i telefonen och va villig att gå en promenad med mig. Han hade köpt nya osirispjucks som jag helt och hållet glömde bort att fota (jag glömde helt och hållet bort att fota honom över huvud taget, sorry, han va jättefin) som han nog ville nöta in litegrann. Hur som helst va det helt sjukt kul att se honom igen och vi gick och tog vad jag tror va sommarens sista McFlurry med Smarties och en liten kaffe, tack. Vill du ha mjölk i kaffet? Nej tack. Det blir 25kr. Tack. En signatur här bara, tack. Tack. Fast vem vet? Kanske är det pangväder nästa vecka då Conny jobbar natt och då kanske vi hinner med mer McFlurry. Jag hoppas det, jag hoppas vi hinner åka till McD-fyrmackskorset som vi gjorde om och om igen tidigare under sommaren. Vi han inte sitta sådär sjukt länge för jag va tvungen åka förbi hemmet och lägga i en tvättmaskin som jag jävla skit har glömt att ta ut, brb (tvättstuga på en lördagkväll? Kul liv. Ja, faktist). Faktum är att jag bara tycker att helger är opraktiska, mitt liv ser inte annorlunda ut på fredag-lördag-söndag förutom att allt blir helt opraktiskt för banken har stängt, posten vägrar jobba och samtliga butiker (förutom typ Ica Maxi) stänger brutalt mycket för tidigt. Kanske (bekräftat) beror det väl på att jag inte jobbar måndag-fredag utan är udda-regelbundet ledig mitt i veckan och jobbar helger titt som tätt.

39268-256

Hur som helst så kom jag på att jag va tvungen att gå förbi Designtorget och köpa deras Graffiti-färgläggningsbok bara för sakens skull och Conny kom på den briljanta (trots att jag motkämpade den i början) idén att han skulle ta sin cykel så vi kunde åka ut och cykla tillsammans. Dethär låter verkligen som ett dagboksinlägg, kan vara för att det är ett dagboksinlägg, men det är ett bra-dagboksinlägg. Från Designtorget till Game, från Game till Domkyrkan och en bil som hette CUM-nånting nånting (skitkul, verkligen). Från Domkyrkan till Waynes med ett jättekonstigt Kaffe som inte alls va så gott som handärinne försökte få det att låta, han försökte även låta sofistikerad och skrytig med vilken sorts kaffe det va när jag frågade vilken sorts kaffe det va och han svarade malligt och nedlåtande; "det är ekologiskt kaffe" vilket inte säger ett jävla skit om vilket kaffe det är (ditt mongo inne på wayne's) och efter en lång process med svettiga handflator, flackande blickar, nervositet och jag tror att han kissade på sig fick han ur sig "mörkrost". Tack, mörkrost blir bra, det va allt du behövde säga. Ditt mongo. Så efter att vi (nästan) druckit upp vårt kaffe så stompade vi (Conny) en av hans stolar (nästan, verkligheten såg lite annorlunda ut, men såhär i efterhand låter det fräckare om jag säger stompat. Vad som hände egentligen stannar mellan oss som va där). Vi fick typ bråttom och flydde typ långsamt hem.

39268-258

En bra dag. Tack Conny!

Det jag åker på, eller, the stuff my dreams are made of. Fattar du? Stuff! (varning för fackterminologi)
Säkerligen har du listat ut att det är en Kona Stuff. Årets modell (spjutets spets, inget annat) som är lite ombyggd som jag tror att jag redan skrivit om i inlägget om min cykel typ två kilometer ner på sidan. Hur som helst så är det inte sådär brutalt mycket som är bytt på den, det som är gjort är andra fälgar, Brave Bad-Ass istället för de som satt på. Den har fått en kedjestyrare, kedjespännare och bashguard (en grej som skyddar klingan i fram från att bashas) som i sig resulterat i att det lilla drevet i fram har blivit bortplockat. Det är världens finaste cykel och jag är helt förälskad i den. Det enda jag önskar göra med den nu (som jag kan komma på, dvs det enda som spelar någon roll) är att jag vill byta styre till ett med lite mer risevinkel, handtagen måste fixxas då de rör sig oacceptabelt mycket och jag funderar på att sätta på ett singlespeedkit (vilket gör att cykeln inte har några växlar alls till skillnad från nu då den har åtta).

39268-239

Anledningen till detta är för att växlar mer ofta än sällan bara ställer till med problem. När man väl behöver ha rätt växel i har man sedan länge passerat tillfället då det är hög tid att börja växla upp eller ner vilket resulterar i ett överbelastat kedjeskrammlande drevbök som resulterar i att jag slår sönder mina knän och jag tycker jättemycket om mina knän. Ett singlespeedkit råder bot på allt detdär då det gör att cykeln inte har några växlar alls utan bara ett drev med "bakåttramp". Inget krångel, inget rassel. En annan fördel med ett singlespeedkit är att man slipper det extremt enerverande skrammlet som kommer från bakväxeln när man hoppar, istället blir det helt knäpptyst när man landar. Precis som på en bmx. Den sista jättefördelen med ett singlespeedkit är att det skulle göra att min cykel är helt befriad från shimanos äckel-päckelprodukter. Allt detta till en enkel kostnad av 200kr, ett snabbt besök till cykel & skidstället och möjligheten att göra cykeln mer eller mindre trögtrampad, klart värt det.



På miniatyrbilderna här ovanför ser ni min CamelBak-ryggsäck som jag helst inte går någon stans alls över huvud taget utan, oavsett om jag ska cykla eller åka tåg. Mina sjukt-bra Hayes Nine bromsar som sitter på min brutalt läckert mörkgrönglitterblinglackade stealthcykel, min fula shimanobakväxel, mina världens bästa carbonfibreknuckle handskar med yttepyttedödskallar på pekfingrarna, mina Bad-Ass (faktist) hjul och mitt FSA Maximus styre med lite för lite rise.

Nästa gång jag åker ut tar jag min hjälm, för nästa gång kommer jag göra något dumt.
Men det gör inte ont i luften.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback