Hejdåtvåtusenåtta (sju)

Passningskontroll.
Ingenting passar väl bättre i ett inlägg om året som gick med lite foton från 2007 och en text om vad som aldrig blev av förra året? Nej, jag tänkte väl det. Det är nämligen såhär (som jag sagt tidigare) att jag inte riktigt gillar när fotografer väljer en inriktning och kallar sig bröllopsfotograf, sportfotograf, hokuspokusfotograf eller vad det nu kan tänkas vara. Du hör ju själv hur begränsande det är. "Hej, jag heter Erik, jag fotar hokuspokus. Inget annat". Vad ska man med en sådan till egentligen?

Det är nämligen såhär att i slutet av tvåtusensex och en bra bit in på tvåtusensju så hade jag seriösa planer på att göra en graffitifotosida. Tanken var att det naturligtvis skulle vara laddat med fräscha bilder på graffiti (och annan gatukonst, naturligtvis, jag vill ju inte måla in mig i ett hörn... eller hur?). Och trots att det finns gott om sådana sidor (eller?) så hade jag tänkt att det skulle finnas en "tipsfunktion" av något slag (vad löjligt det låter nu när jag säger det högt, tyst för migsjälv) men hur som helst så skulle man kunna säga till om man hittat en fin bit graffiti som man skulle vilja se på sidan. Då skulle man lätt (helt anonymt förståss, F.R.A duvet) kunna säga till och ett par av mina lediga dagar senare skulle det dyka upp nya foton. Det hade troligtvis blivit en fin sida, troligtvis lite trög men helt klart godkänd. Jag vet inte riktigt varför jag inte gjorde den. Jo, justja, den största anledningen var att jag inte skulle kunna göra den utan att gå in för den helhjärtat. Det hade betydit (betytt?) att jag bara skulle ha tid att fotografera graffiti och ingenting annat och det är precis det jag vill ha sagt. Att jag inte vill nischa och därigenom begränsa mig själv till graffitifotograf och ingenting annat. Men nu blir det graffiti:



Tanken
Jag hade även tänkt att visa varje graffitipiece (piece är graffitislang för "masterpiece" som innebär en väljgjord (nåja) graffitimålning med effekter och detaljer. Typ) i tre olika delar. Först en del som visar omgivningen och sammanhanget (det är trots allt det som är hela grejjen med graffiti. Typ. Nej, okej, inte hela men en jättestor del). Sedan en bild på själva piecen [:piisen] och den sista bilden en extrem närbild där man ser texturen på målningen. Så man med en gnutta fantasi nästan kan känna på den. Åter igen, sammanhang.

Men som du förstått så blev ju projektet aldrig av. Trots att vi (jag och mina övertalade samarbetspartners) till och med hade en hemlig fejsbokgrupp som hette typ "StreetCrimes-Crew" eller något annat bra. Ja, justja, det var det sidan skulle heta. Street-Crimes.se. Sen kom jag på att namnet sög för att det är löjligt och att det är töntigt att älta hur brottsligt någonting är då det antingen blir krystat eller felprioriterat att påpeka det. Så det fick vara. Det enda som finns kvar av det är ett par foton som jag tog som ligger och mögglar på min hårddisk. Nu luftar jag av två av dem bara för att jag inte har varigt (inte som ett sår) ute och fotat (med kameran, inte med foten) på länge för att jag fryser extremiteterna (med fötterna, inte med kameran) av mig under den här årstiden. Den övre är tillägnad den lite halvanonyma kommentatörskan "emma" som sade något om någon favorit (om det nu är samma dvs).



Back up
Jag hade faktist rejäla möjligheter att göra något av det. Jag lyckades till och med intressera Magnus till att hjälpa till med sidan. Och att ha hans löfte om hjälp och sedan inte utnyttja det är ingenting annat än korkad slöseri på möjligheter, men förhoppningsvis så kan vi jobba med något lite mer seriöst än en konstig sida med ett dåligt namn. Typ en konstig sida med ett bra namn. Ja! Där har vi det! Inte. Men jag kan ju naturligtvis inte låta bli att fundera på hur det hade blivit. Jag hade bland annat designtorgets löfte om hjälp med att marknadsföra sidan så helt oengegerat var det ju inte.. förutom att det aldrig blev av.

Ja, det blev ju inte mycket till summeringsinlägg om det bästa året någonsin (sa jag förresten att...) och jag har slut på ord för ikväll. Damn, jag borde ju faktist  skriva ett rejält inlägg för det finns en del att skriva om fast det skulle ju kännas lite löjligt att lägga det i sista stycket om något helt annat. Det här året förtjänar mycket bättre än så. Faktist. Så jag får ta och lämna er med löftet om nästa gång. Kanske hinner jag knopa ihop något innan året tagit slut. Kanske tvåtusennio.

Nej, okej. Jag lovar.

Kommentarer
Postat av: emma

erik, satan, du är underbar.

det är samma (:

typ tusen tack för den.

2008-12-27 @ 22:32:58
Postat av: lifter.. okej, erik.

Ah, glad!



Bra.

2008-12-28 @ 05:10:09
Postat av: Magnus

<3

2009-01-08 @ 11:32:52
Postat av: lifter

Du är <3

2009-01-08 @ 16:38:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback