Trolleri

Eller hur det egentligen går till.
Det sägs ju att en trollkarl aldrig avslöjar sina trick. Det är något jag har retat mig på för det en enbart för att de är rädda att bli arbetslösa om människor får reda på att de bara (med väldigt enkla knep) luras. Men å andra sidan gäller det ju troligtvis betydligt många fler yrkesgrupper än trollkarlar.

Städare till exempel, vad är hemligheten?
Men eftersom att fotografi inte handlar om magi utan enbart om teknik och jag inte är rädd att bli ersatt så tänkte jag förklara litegrann hur det går till när jag tar en sådan bild som den i dethär inlägget.


Bilden är tagen väldigt sent på natten då himmlen är betydligt mycket mörkare än vad den ser ut att vara (det är altså en enorm brist på ljus från första början). För att fotot då inte ska bli helt svart måste man använda en väldigt lång slutartid (åtta sekunder i dethär fallet) för att kameran ska kunna ta in såpass mycket ljus att det ska gå att se vad bilden föreställer (för allt vi fotograferar är reflekterat ljus, lyssnade du på fysiklektionerna i grundskolan vet du redan detta, vet du det inte får du gå om mellanstadiet högstadiet). I vanligt dagsljus skulle det gå att använda en slutartid som är på en femhundradels sekund (och ibland väldigt mycket kortare, beroende på hur ljuskänsligt objektiv du har).

Slutartiden avgör hur länge kameran ska släppa in ljus men den är även beroende av bländen som bestämmer hur mycket ljus objektivet tar in men även hur långt skärpedjup bilden skall ha. Ju mindre bländare desto längre skärpedjup men även längre slutartid eftersom att kameran får in en mindre mängd ljus varvid den behöver den få in ljuset under en längre tid (slutartid).

Så, eftersom att slutartiden är såpass lång av alla ovannämnda anledningar så behövs (jag lovar) ett stativ. Första gången man får en systemkamera i nävarna och kan experimentera med långa slutartider så försöker man hålla den stilla och tror första gången att det faktist går. Det gör det inte. Hur stadig du än tror att du är på handen så talar dina hjärtslag, din blodcirkulation och din andning (med flera) emot dig. Försök till exempel att hålla en laserpekare stilla på en vägg tjugo meter bort så ska du se att minsta (och nu snackar vi hjärtslag) rörelse får väldigt stora effekter på den lilla pricken på andra sidan (det ganska stora) rummet. Det blir (kort sagt, även fast det är lite för sent för mig för att hålla mig kortfattad vid dethär laget) väldigt suddigt om du försöker hålla en kamera med öppen slutare stilla i åtta sekunder.

Däremot är det fruktansvärt kul att se folk försöka hålla kameran stilla.

Men även på ett stativ så måste man tänka på att minsta vibration kommer att förstöra bilden så jag har kopplat in en sladdutlösare (en knapp med en sladd till kameran) för att mina skakiga fingrar inte ska förstöra bilden även fast kameran står på ett stativ. Det funkar även att använda typ slutarfördröjning (nivet, dendär lilla nedräkningen som är till för att fotografen ska hinna springa från bakom kameran och ställa sig mitt bland tjocka släkten och le krystat medans man väntar på "klick"). Men eftersom att jag sällan träffar tjocka släkten och tycker om att bestämma exakt när bilden ska tas så skaffade jag en sladdutlösare (det och jag är inne i någon sorts pryl-hybris, men mer om det någon annan gång).


Så kameran står på ett stativ, slutartiden och bländarvärdet är inställt för att få himmlen och gatubelysningens belysningsområde (ööh) någorlunda rätt exponerat för att få rätt effekt så återstår bara ett litet problem. Det är att graffiti oftast är målad där gatubelysningen inte lyser så ska jag få den rätt exponerad så kommer himmlen och gatubelysningen bli väldigt överexponerad och utrbänd (så att bilden blir obrukbar). Lösningen på det är mina två nya bästa kompisar...

Blixtarna. Blixt ett och Blixt två (jag döper dem med oöverträffad kreativitet). För med hjälp av en blixt (eller två, men jag tar en för att få lite flyt i språket som jag helt tappat nu i och med denhär parantesen så att du kommer att vara helt förvirrad när den tar slut och du kommer måste gå tillbaka till innan parantesen började för att få sammanhang i texten) kan man, som du troligtvis vet, belysa det som är för mörkt. Problemet med en blixt som sitter på kameran är att ljuset bara kommer frammifrån (om man inte studsar den mot något, men det blir svårt utomhus och det är överkurs just nu) och det jag vill är att blixtljuset ska komma från strax nedanför målningen och ingen annan stans. Det löser man genom att sätta en liten radiotranciever (en liten dosa som fungerar som både radiosändare och mottagare) på blixten och en liten radiotranciever på kameran så att kameran, genom de fantastiska radiovågorna, kan tala om för blixten när den skall blixtra. Blixtarna i sin tur har sitter fast på en varsin gorillapod som är ett fiffigt litet stativ med gummibeklädda kulledsben som gör att man kan fästa den eller ställa den på i stort sett vad som helst.

En av blixtarna står (som du kanske räknat ut vid dethär laget) mellan buskarna och väggen, riktad mot målningen, den andra blixten hänger på stammen på ett litet träd precis till höger om kameran riktad mot den högra kortsidan av det lilla huset för att utan den så skulle den sidan blivit helt svart och det skulle inte synas att det var ett litet hus. Så efter att jag ställt in exponeringen, klättrat som en liten apa för att placera blixtarna, ställt in deras styrka och tryckt på alla on-knappar på alla dosor och apparater (jag tror det är typ tvåhundrafemtio stycken totalt, nej okej, de är bara sex stycken) så är det bara fotograferandet kvar. Om det blir bra tar det slut väldigt fort och jag känner mig alltid lite snopen när det är klart för av någon anledning så förväntar jag mig alltid mer jobb efter att bilden är tagen (förutom att klättra runt och plocka ner allt jag hängt upp. Många bananer blir det).

Svårare än så är det inte, men betydligt mycket roligare än vad det låter.

Kommentarer
Postat av: Anonym

(för allt vi fotograferar är reflekterat ljus, lyssnade du på fysiklektionerna i grundskolan vet du redan detta, vet du det inte får du gå om mellanstadiet).



haha! :) tell me någon som någonsin har haft fysik i mellanstadiet.

2008-07-20 @ 00:23:07
Postat av: Hannie

"Däremot är det fruktansvärt kul att se folk försöka hålla kameran stilla."



Kli...(fuck)...ck!

2008-07-20 @ 23:06:29
Postat av: anna

Shit va snygga foton, du är grym erik!

2008-07-23 @ 20:23:12
Postat av: marika

komplicerat.

2008-07-30 @ 19:22:00
Postat av: drf

Faaaan vad du är grym! Du är tamigfan den bästa fotografen jag vet! Much love från Stockholm min vän!

2008-08-16 @ 14:10:37
URL: http://drf.teflonminne.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback